Plzeňský kraj chce od Českých drah pokutu za nedodržení komfortu cestování

Plzeňský kraj uložil Českým drahám pokutu přes tři miliony korun za porušení smluvních povinností na tratích z Plzně do Českých Budějovic a z Plzně do Chebu v roce 2019. Dopravce podle kraje nedodržel zajištění dostatečného komfortu cestování, protože nasadil vozidla nižší kvality, která neměla například Wi-Fi připojení, klimatizaci, lepší sedadla a vakuové toalety.

Snížený komfort ve vlacích může mít podle náměstka hejtmanky pro dopravu Pavla Čížka (STAN) za důsledek snížený zájem cestujících, kteří raději využijí individuální dopravy, a mohou se snížit tržby od cestujících, které jsou příjmem kraje. Jde zatím o největší pokutu kraje železničnímu dopravci.

České dráhy považují nedostatky za drobné a zatím neuvedly, jestli pokutu uhradí, nebo ji budou rozporovat. „České dráhy věnují kvalitě železniční dopravy a přilákání zákazníků do vlaků v Plzeňském kraji velkou pozornost a region bude mít od roku 2022 k dispozici nejmodernější vozidlový park. Už několik let investujeme do moderních bezbariérových souprav s komfortními sedadly a vybavených množstvím doplňkových služeb, jako je Wi-Fi, možnost dobíjení cestovní elektroniky a další,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Přechod od starších vozidel na moderní je však postupný.

Nové dvoupatrové vlaky přinesou větší pohodlí. Na severu Moravy se objeví během roku (zdroj: ČT24)

I náhradní vozy měly být podle kraje kvalitní

Přestože České dráhy už v roce 2019 zajišťovaly podle mluvčího značný rozsah moderních služeb v regionální dopravě a před nástupem pandemie zvyšovaly počty cestujících na železnici, nebylo možné u některých spojů z provozních důvodů tyto služby vždy zaručit. „Schválená pokuta souvisí s těmito drobnými nedostatky, které neměly zásadní vliv na kulturu cestování,“ dodal. Nedokázal říci, zda ČD pokutu zaplatí, nebo se proti ní budou bránit.

„Jde o pokutu za kvalitu. Když děláme soutěže, tak jedním z hlavních cílů je kromě rozumných financí zvýšení kvality dopravy cestujících. Na těchto tratích jsme měli dáno, že i používaná náhradní vozidla budou dosahovat definovaných parametrů, ale České dráhy používaly vozy, které nebyly klimatizované, nebyly nízkopodlažní a měly spoustu problémů,“ uvedl Čížek. Podle něj je pokuta skutečně za jízdy, kdy jel vlak horší kvality a jízdy byly přesně sečtené. „Nemůžeme nedodržet smlouvu, nebo pokutu odpustit jen tak,“ uzavřel náměstek.

Pokutu už dříve dostal i jiný dopravce

Odmítne-li dopravce platbu, odčerpá kraj peníze z bankovní záruky. Pokuta vyplývá ze Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě. „Organizátor dopravy v Plzeňském kraji (společnost POVED) kontroloval uvedené trasy a opakovaně v roce 2019 zjistil nedodržení především řazení specifikovaných vozidel,“ řekl Čížek.

Kraj podle Čížka postupuje stejně i u jiných dopravců a v červnu udělil šestimilionovou pokutu autobusovému dopravci Arriva za desítky neodjetých spojů loni v červnu a červenci. „Arriva se tomu brání. Pokutu jsme si strhli a teď nás budou za neoprávněné stržení financí asi žalovat,“ řekl. Čížek vítá případné soudní rozhodnutí o přiměřenosti pokut. Kraj tak bude po verdiktu vědět, jak postupovat.