Olomouc testuje nový varovný informační systém. Nahradí staré sirény a obecní rozhlas

2 minuty
Varovný a informační systém v Olomouci
Zdroj: ČT24

V Olomouci zahájili testovací provoz nového varovného a informačního systému. Město ho postupně instaluje od poloviny roku 2019, zatím čítá bezmála patnáct set akustických jednotek. Dokončení bezdrátového systému je naplánováno na letošní podzim. Nový systém umožní flexibilnější a srozumitelnější informování obyvatelstva.

Varovný a informační systém, který zahájil testovací provoz v Olomouci, je podle zástupců radnice nejmodernějším zařízením v Česku. Má upozornit na povodně nebo chemickou havárii, oznamovat může ale i příjezd pojízdné prodejny.

Olomoucká radnice se pro modernizaci rozhodla kvůli tomu, že původní systém už zastaral a je náročný na údržbu. V Olomouci bylo čtyřicet starých elektronických sirén a v okrajových městských částech byly letité obecní rozhlasy.

Zlepší se srozumitelnost vysílaných zpráv

„Zavedením nového systému se výrazně zlepší srozumitelnost vysílaných zpráv oproti současnému stavu. Tento systém může zároveň plnit funkci městského rozhlasu pro město jako celek anebo samostatně pro jednotlivé městské části až po jednotlivé ulice,“ řekl primátorův náměstek Martin Major (ODS).

Testovací provoz nového varovného a informačního systému bude trvat do konce ledna. Do té doby budou vysílány pouze testovací zprávy. V částech města, kde je ještě instalován starý systém, budou vysílána klasická hlášení. Od února pak v městských částech vybavených novým systémem budou hlášení vysílána už pouze jeho prostřednictvím.

„Systém bude sloužit také k předání informací občanům od magistrátu, jednotlivých odborů magistrátu, městské policie, komisí městských částí, energetických společností, spolků a jiných organizací,“ řekl Major.

Varování před povodněmi a haváriemi

Bezdrátové hlásiče jsou napojené na pouliční lampy a mají v sobě baterii, takže v případě dlouhodobého výpadku mohou být v provozu bez problémů další tři dny. „Systém umožňuje díky své digitální technologii připojení dalších zařízení, například při měření ovzduší,“ vysvětlil primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO). Doplněn bude o nové vodočty, srážkoměry a další prvky, které pomohou při včasném varování obyvatelstva jak před povodňovými situacemi, tak i haváriemi a přírodními živly.

Hlášení a obsluhu systému obstarají zaměstnanci detašovaných pracovišť magistrátu a informačního centra města. V případě mimořádné události budou tímto systémem informovat obyvatelstvo pracovníci odboru ochrany.

Vybudování systému vyjde na 67 milionů korun, z toho 70 procent pokryje dotace. Radnice ze svého rozpočtu zaplatí 20 milionů korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 8 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 14 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 18 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...