Ještědskou lanovku předčasně opustila kabina, má děravou střechu

Jedna ze dvou kabin, které posledních osm let vozily cestující na Ještěd, opustila lanovou dráhu. Pracovníci Českých drah ji sundali během podzimní revize a nahradí ji záložní kabinou. Ta, která dojezdila, měla v provozu vydržet deset let, je však poškožená a potřebuje opravit střechu. Lanovka nejezdí již od října, nejprve byla důvodem epidemická situace, nyní i technická odstávka. Znovu se rozjede nejdříve 21. listopadu.

K lanovce, která jezdí z libereckého Horního Hanychova na Ještěd, patří tři kabiny. Dvě jezdí a třetí vždy slouží jako záložní. Obvykle vydrží jedna kabina bez renovace v provozu deset let. Nynější výměnu sice České dráhy plánovaly, ale kabina, která dráhu nyní opustila, měla původně zůstat na lanech. „Správně bychom měli měnit tu druhou,“ podotkl přednosta lanové dráhy Vladimír Štěpán.

Ukázalo se však, že vyměňovaná kabina je již po osmi letech provozu ve špatném stavu – zatékalo do ní. Do roka by měla být opravená, aby bylo možné sundat i druhou kabinu, která teď bude přesluhovat.

Výměna kabin ještědské lanovky trvá podle strojníka Jiřího Zmátláka asi šest hodin a ke slovu přichází těžká technika. Kabina samotná totiž váží přes tunu a podobnou hmotnost má i závěs s běhounem. „Máme sepsané body, co je třeba udělat, abychom nic nezapomněli. Jedeme podle osnovy,“ uvedl Zamátlák.

Samotnou fyzickou výměnou kabin práce na lanovce ještě neskončí. Potrvají ještě asi týden. Na závěr přijdou brzdné zkoušky s téměř třítunovou zátěží, která má simulovat plně obsazenou kabinu. Testuje se, jak fungují brzdy při běžné provozní rychlosti, což je 36 kilometrů v hodině (respektive 10 metrů za sekundu – tato jednotka se u lanových drah uvádí častěji).

Nejrychlejší lanovka v Česku

Ještědská lanovka je vůbec nejrychlejší lanovou drahou v Česku, například nová lanovka na Sněžku jezdí poloviční rychlostí. Je také jednou z nejstarších lanovek v českých zemích a vůbec nejstarší, která jezdí v původní trase. Z visutých lanovek vznikla jako druhá, provoz zahájila v roce 1933, pět let po původní kabinové lanovce na krkonošskou Černou horu. V letech 1971 až 1975 prošla rozsáhlou rekonstrukcí, kdy dostala i nové kabiny, které na Ještěd jezdí dodnes. Jde také o jedinou dráhu, kterou dodnes provozují České dráhy.

Šikmá délka ještědské lanové dráhy činí 1188 metrů, převýšení je 400metrové. Obvykle za rok sveze kolem čtvrt milionu až 300 tisíc lidí, letošní sezona ovlivněná pandemií covidu-19 byla ale podstatně horší.

„V počtu cestujících jsme na úrovni roku 2010. Přepravili jsme asi 200 tisíc lidí, je to o třetinu méně než za normální situace,“ uvedl přednosta Štěpán. Lanovka byla na jaře téměř dva měsíce odstavena a znovu přerušily dráhy její provoz 22. října. Zda začne jezdit po 20. listopadu, kdy skončí odstávka, bude záležet na epidemické situaci. Podle přednosty není možné zajistit povinné odstupy mezi lidmi v kabině.