ŘSD nechá vyvlastnit pozemky a motocentrum poblíž D3 u Tábora, majitelé odmítli vyšší odškodnění

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádá o vyvlastnění pozemků a motocentra v blízkosti D3 u Tábora. Jejich majitelé totiž nepřijali od silničářů novou finanční kompenzaci. ŘSD kvůli dostavbě 400 metrů dlouhého úseku vlastníkům původně nabídlo dohromady asi dvacet milionů korun, nová částka měla být ještě o polovinu vyšší. Kvůli tomuto sporu musí řidiči v daném úseku už roky počítat s dopravním omezením.

Nová nabídka měla být pro každého z vlastníků o polovinu vyšší. Zatím není jasné, kdy bude část dálnice v provozu. Někteří majitelé se chtějí vyvlastnění bránit. „Majitelé předmětných nemovitostí s návrhy k odkupu předloženými ze strany Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasili. S některými vlastníky proběhla osobní jednání, avšak s negativním výsledkem,“ uvedl pro Českou televizi mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Silničáři tak v nejbližší možné době požádají o vyvlastnění pozemků pod nemovitostmi, které brání dostavbě části dálnice D3 u Tábora. K vyvlastnění silničáře vyzvalo letos na jaře ministerstvo dopravy.

ŘSD v minulosti nabídlo majitelům motocentra bratrům Pavlovi a Petrovi Bratránkovým a firmě Taartrade dohromady bezmála dvacetimilionové odškodnění. Poslední nabídka měla být podle Studeckého pro každého vyšší o více než o polovinu. Naopak méně mělo ŘSD navrhnout Milanu Královi, který také vlastní pozemky v okolí. Přesné částky ale silničáři nezveřejnili.

„Mně teď nově nabídli kolem 4 milionů korun. Jestli nás bude chtít Ředitelství silnic a dálnic vyvlastnit, tak se sejdeme u vyvlastňovacího úřadu. Budeme se bránit všemi prostředky, případně i soudem,“ okomentoval situaci Pavel Bratránek, jeden ze spolumajitelů motocentra. Dřívější kompenzace pro něj činila přibližně 2,5 milionů korun.

Podle silničářů zatím není jasné, kdy bude možné část dálnice u Tábora kompletně dostavět tak, aby řidiče nebrzdilo už několikaleté dopravní omezení. „Dokončení uvedeného úseku je odvislé od dokončení majetkoprávního vypořádání s vlastníky dotčených nemovitostí,“ uvedl Studecký. Následně pak bude ŘSD moct požádat o stavební povolení u ministerstva dopravy. Silničáři dříve avizovali, že by samotná dostavba úseku měla trvat zhruba čtyři měsíce.

Spor o nájezd

Problém se řeší patnáct let. Týká se hlavně motocentra bratrů Petra a Pavla Bratránkových, které je v těsné blízkosti dálnice D3 u Tábora. Na konci devadesátých let byla tamním stavebním úřadem jejich nemovitost zkolaudovaná jako trvalá, třebaže mělo jít pouze o dočasnou stavbu.

K motocentru vedla jediná přístupová cesta, tehdy ještě ze silnice I/3. Po její přestavbě na dálnici D3 se s nájezdy k pozemkům už nepočítalo. Bratránkovi to zjistili v roce 2004 a obrátili se na soud. Městský soud v Praze v roce 2013 nařídil, že ŘSD musí zaplatit majitelům motocentra odškodné za to, že nemají přístup ke svému pozemku, nebo nájezdy zachovat. Protože to z bezpečnostních důvodů nebylo možné, ŘSD se rozhodlo pro odškodnění. Majitelé ale na nabízenou finanční kompenzaci nepřistoupili.

Silničáři uvažovali o možnosti, že pozemky spojí novou příjezdovou cestou s táborskou městskou částí Měšice. S tím ale nesouhlasili tamní obyvatelé. Letos v březnu pak ministerstvo dopravy přerušilo stavební řízení na dostavbu sporného úseku a vyzvalo ŘSD, aby nemovitosti v těsné blízkosti dálnice vyvlastnilo.

Dálnice D3 má propojit Prahu s Českými Budějovicemi, odkud pak má pokračovat až na hranice s Rakouskem. Tam se napojí na rychlostní silnici S10. Ze 171 kilometrů dálnice D3 je zprovozněno 59 kilometrů, dalších 30 je aktuálně ve výstavbě. Do konce roku chce ŘSD otevřít nový desetikilometrový úsek mezi Ševětínem a Borkem.

Řidiči tak budou moct dojet po dálnici od hranic Středočeského a Jihočeského kraje až do Českých Budějovic. Podle aktuálních plánů by měla být jihočeská část D3 hotová do roku 2025, část ve středních Čechách pak v roce 2028. U té ale dosud nezačala ani samotná výstavba.

  • 2004: Chotoviny–Čekanice
  • 2005: Čekanice–Tábor
  • 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
  •  2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
  • 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
  • 2017: Borek–Úsilné
  • 2019: Bošilec–Ševětín
  • plánováno 2020: Ševětín–Borek
  • plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
  • plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
  • plánováno 2025: Kaplice nádraží  – Dolní Dvořiště, státní hranice
  • plánováno 2028: Praha–Mezno