ŘSD nechá vyvlastnit pozemky a motocentrum poblíž D3 u Tábora, majitelé odmítli vyšší odškodnění

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádá o vyvlastnění pozemků a motocentra v blízkosti D3 u Tábora. Jejich majitelé totiž nepřijali od silničářů novou finanční kompenzaci. ŘSD kvůli dostavbě 400 metrů dlouhého úseku vlastníkům původně nabídlo dohromady asi dvacet milionů korun, nová částka měla být ještě o polovinu vyšší. Kvůli tomuto sporu musí řidiči v daném úseku už roky počítat s dopravním omezením.

Nová nabídka měla být pro každého z vlastníků o polovinu vyšší. Zatím není jasné, kdy bude část dálnice v provozu. Někteří majitelé se chtějí vyvlastnění bránit. „Majitelé předmětných nemovitostí s návrhy k odkupu předloženými ze strany Ředitelství silnic a dálnic nesouhlasili. S některými vlastníky proběhla osobní jednání, avšak s negativním výsledkem,“ uvedl pro Českou televizi mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Silničáři tak v nejbližší možné době požádají o vyvlastnění pozemků pod nemovitostmi, které brání dostavbě části dálnice D3 u Tábora. K vyvlastnění silničáře vyzvalo letos na jaře ministerstvo dopravy.

ŘSD v minulosti nabídlo majitelům motocentra bratrům Pavlovi a Petrovi Bratránkovým a firmě Taartrade dohromady bezmála dvacetimilionové odškodnění. Poslední nabídka měla být podle Studeckého pro každého vyšší o více než o polovinu. Naopak méně mělo ŘSD navrhnout Milanu Královi, který také vlastní pozemky v okolí. Přesné částky ale silničáři nezveřejnili.

„Mně teď nově nabídli kolem 4 milionů korun. Jestli nás bude chtít Ředitelství silnic a dálnic vyvlastnit, tak se sejdeme u vyvlastňovacího úřadu. Budeme se bránit všemi prostředky, případně i soudem,“ okomentoval situaci Pavel Bratránek, jeden ze spolumajitelů motocentra. Dřívější kompenzace pro něj činila přibližně 2,5 milionů korun.

Podle silničářů zatím není jasné, kdy bude možné část dálnice u Tábora kompletně dostavět tak, aby řidiče nebrzdilo už několikaleté dopravní omezení. „Dokončení uvedeného úseku je odvislé od dokončení majetkoprávního vypořádání s vlastníky dotčených nemovitostí,“ uvedl Studecký. Následně pak bude ŘSD moct požádat o stavební povolení u ministerstva dopravy. Silničáři dříve avizovali, že by samotná dostavba úseku měla trvat zhruba čtyři měsíce.

Spor o nájezd

Problém se řeší patnáct let. Týká se hlavně motocentra bratrů Petra a Pavla Bratránkových, které je v těsné blízkosti dálnice D3 u Tábora. Na konci devadesátých let byla tamním stavebním úřadem jejich nemovitost zkolaudovaná jako trvalá, třebaže mělo jít pouze o dočasnou stavbu.

K motocentru vedla jediná přístupová cesta, tehdy ještě ze silnice I/3. Po její přestavbě na dálnici D3 se s nájezdy k pozemkům už nepočítalo. Bratránkovi to zjistili v roce 2004 a obrátili se na soud. Městský soud v Praze v roce 2013 nařídil, že ŘSD musí zaplatit majitelům motocentra odškodné za to, že nemají přístup ke svému pozemku, nebo nájezdy zachovat. Protože to z bezpečnostních důvodů nebylo možné, ŘSD se rozhodlo pro odškodnění. Majitelé ale na nabízenou finanční kompenzaci nepřistoupili.

Silničáři uvažovali o možnosti, že pozemky spojí novou příjezdovou cestou s táborskou městskou částí Měšice. S tím ale nesouhlasili tamní obyvatelé. Letos v březnu pak ministerstvo dopravy přerušilo stavební řízení na dostavbu sporného úseku a vyzvalo ŘSD, aby nemovitosti v těsné blízkosti dálnice vyvlastnilo.

Dálnice D3 má propojit Prahu s Českými Budějovicemi, odkud pak má pokračovat až na hranice s Rakouskem. Tam se napojí na rychlostní silnici S10. Ze 171 kilometrů dálnice D3 je zprovozněno 59 kilometrů, dalších 30 je aktuálně ve výstavbě. Do konce roku chce ŘSD otevřít nový desetikilometrový úsek mezi Ševětínem a Borkem.

Řidiči tak budou moct dojet po dálnici od hranic Středočeského a Jihočeského kraje až do Českých Budějovic. Podle aktuálních plánů by měla být jihočeská část D3 hotová do roku 2025, část ve středních Čechách pak v roce 2028. U té ale dosud nezačala ani samotná výstavba.

  • 2004: Chotoviny–Čekanice
  • 2005: Čekanice–Tábor
  • 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
  •  2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
  • 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
  • 2017: Borek–Úsilné
  • 2019: Bošilec–Ševětín
  • plánováno 2020: Ševětín–Borek
  • plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
  • plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
  • plánováno 2025: Kaplice nádraží  – Dolní Dvořiště, státní hranice
  • plánováno 2028: Praha–Mezno

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 27 mminutami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
včera v 08:00

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025
Načítání...