Na klíčové spojnici D48 hrozí kolaps dopravy. Nákladní auta by mohla jezdit objížďkou přes D1

Komplikace na D48 (zdroj: ČT24)

Na velká omezení a s tím spojená dopravní opatření se musejí připravit řidiči v Moravskoslezském regionu. Kraj a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chtějí v zimě pro kamiony uzavřít úsek silnice I/48 mezi Rychalticemi na Frýdecko-Místecku a Rybím na Novojičínsku. Nákladní doprava by mohla jezdit odklonem přes dálnici D1.

Důvodem jsou podle mluvčí kraje Nikoly Birklenové práce na přestavbě silnice na dálnici D48 a hůře průjezdná provizorní přeložka silnice. Případné uzavření bude podle ní souviset s počasím a množstvím sněhu.

Podle redaktora České televize Marka Slavíka dělníci staví za plného provozu. „Denně tudy projede až 150 tisíc automobilů. Řidiči se tak musejí připravit na pomalou jízdu. V ranních a odpoledních hodinách pak na kolony,“ dodal.

Spojnice D48
Zdroj: ČT24

Situaci zkomplikoval už zbouraný most u Libhoště na Novojičínsku, kvůli kterému teď musejí řidiči jezdit po provizorní přeložce. Tento dočasně vybudovaný úsek komunikace ale nevyhovuje těžké tranzitní dopravě. V zimě hrozí, že by tu kamiony mohly uvíznout a zablokovat celý provoz.

Stavbaři původně počítali s tím, že most budou bourat a stavět postupně po částech. V takovém případě by byl zachován provoz alespoň na jedné polovině mostní konstrukce. To ale možné nebylo a most musel být stržen celý.

„Provizorní objížďka je klikatá a strmá a úřady se obávají kolapsu dopravy v zimě,“ doplnil Marek Slavík. Nedaleko za Novým Jičínem totiž auta sjíždějí ze čtyřproudé cesty na okresní vozovku a hned musejí odbočit. Na malé křižovatce panuje velký provoz. „V příkopu jsou již zbytky nárazníků, dokonce i celá mlhovka,“ všiml si Marek Slavík.

Prioritou ŘSD je udržet úsek po celou dobu sjízdný, čemuž odpovídá nasazení techniky pro zimní údržbu speciálně pro tento úsek. Odklonění kamionů na dálnici D1 směrem na Polsko by v řešení situace velmi pomohlo. Ten, kdo se bude potřebovat vrátit na D48, by pak mohl jet po objížďce okolními obcemi mimo staveniště.
Irena Krzyžanková
Ředitelství silnic a dálnic Ostrava

Silničáři apelují na řidiče, aby dodržovali předpisy. „Obáváme se ale, že sníh a náledí mohou zkomplikovat situaci v celém úseku. Procento stoupání před křížením u obce Rybí je vysoké, jakmile kamiony zůstanou stát, kde nemají, vznikne kolona a obrovský problém. Nebudeme tu schopni otáčet vozidla, provoz se úplně zablokuje. Proto tu nejspíš bude platit zákaz projíždění pro těžkou kamionovou dopravu,“ dodal k tomu vedoucí moravskoslezské dopravní policie Jiří Zlý.

Přestavba D48 je jedním z hlavních projektů kraje

Rekonstrukce silnice číslo 48 na dálnici D48 je jedním z nejdůležitějších dopravních projektů, na kterých se nyní v Moravskoslezském kraji pracuje. Silnice byla dosud čtyřproudou komunikací bez středového rozdělení.

Její přestavba začala loni, trvat má do roku 2020 a bude stát více než dvě miliardy korun. Po celou dobu musejí řidiči na 11,5 kilometru dlouhém úseku mezi obcemi Rybí a Rychaltice počítat s dopravním omezením.

Silnice I/48 je jednou z páteřních komunikací v Moravskoslezském kraji. Dálnice D48 po svém dokončení povede od dálnice D1 v Bělotíně kolem Nového Jičína a Frýdku-Místku až po dálniční přechod do Polska v Chotěbuzi na Karvinsku, kde naváže na polskou silnici do Krakova.

Z více než 70 kilometrů je už přes 30 kilometrů v provozu. Součástí D48 má být i obchvat Frýdku-Místku, jehož stavba se připravuje už zhruba 20 let, stále se ale zdržuje.