Někde nádraží zanikají, jinde vznikají. Novou železniční zastávku staví ve Šlapanicích

Ve Šlapanicích budují novou vlakovou zastávku (zdroj: ČT24)

Železničáři staví novou vlakovou zastávku ve Šlapanicích na Brněnsku. Stát bude čtyřicet milionů korun. Kromě lepší dostupnosti má za cíl také zatraktivnit cestu vlakem a snížit počet aut přijíždějících do Brna. Za dva roky by měly nové stanice vzniknout i ve Starém Lískovci a Ostopovicích.

V sídlištích na okraji Šlapanic žije přes dva tisíce obyvatel. Do Brna za prací, do školy nebo k lékaři jezdí autem nebo trolejbusem. Jezdit by mohli i vlakem. Stávající zastávka je ale až na konci města a pro místní je daleko. Podle dopravce ji teď denně využívají jen tři stovky lidí. Proto se železničáři rozhodli postavit zastávku novou a v blízkosti centra.

Cesta do Brna bude vlakem rychlejší

Vlaky by tam měly zastavovat už na začátku prosince a dopravce očekává, že na ně bude čekat každý den až tisíc lidí. „Vlakem to bude na jistotu a za dvacet minut jsme v centru Brna,“ řekla starostka Šlapanic (Čisté Šlapanice) Michaela Trněná. Jízda trolejbusem nebo autem přes Brno je totiž v dopravních špičkách, kdy jsou ulice ucpané kolonami, časově náročná.

Vlakovou zastávku a lepší dostupnost do centra by chtěla i radnice v Brně Obřanech. „My jsme městská část, která je jedna z nejzatíženějších vlakovými tratěmi a přitom obyvatelé nemají z železnice žádný profit,“ řekla starostka Maloměřic a Obřan Klára Liptáková (KDU–ČSL). Variantu, že by vlaky v Obřanech i zastavovaly, od jara prověřují železničáři. „Budování zrovna této zastávky by mohlo negativně ovlivnit plynulost provozu. V současné chvíli spíše převažují negativa,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Konečné rozhodnutí ale zatím nepadlo.

Plánované železniční zastávky
Zdroj: ČT24

Víc lidí do vlaků pak chce Správa železniční dopravní cesty nalákat v Ostopovicích a ve Starém Lískovci. Tam by zastávky měly vyrůst za dva roky. Postavit ji plánují i ve Vracově. A v Židlochovicích ještě letos začnou obnovovat starou trať.

Z nádražní budovy se stala kavárna nebo penzion

Některé zastávky na jižní Moravě naopak postupně zanikají. Nádraží pak většinou chátrají nebo po přestavbě najdou jiné využití. Na jihu Moravy nabízejí České dráhy k prodeji dvacet devět nemovitostí.

V Kyjově například vybudoval soukromý majitel z drážní budovy kavárnu, v Dubňanech na Hodonínsku začal nový majitel budovu za deset milionů rekonstruovat. V budoucnu bude sloužit jako penzion hlavně pro cyklisty, pro které ubytování v okolí chybí.