Ovzduší v Moravskoslezském kraji zbaví prachu další miliarda korun. Půjde i na nízkoemisní kotle

Miliarda na ovzduší (zdroj: ČT24)

Do Moravskoslezského kraje zamíří na zlepšení kvality ovzduší ze státního rozpočtu další miliarda. Převážná část peněz je určena na další podporu kotlíkových dotací, sdělil ve čtvrtek ministr životního prostředí v demisi Richard Brabec (ANO).

Nově bude podle něj možné výměnu kotlů předfinancovat formou půjčky od Státního fondu životního prostředí. Systém se bude pilotně testovat právě v moravskoslezském regionu. 

Nový nízkoemisní kotel si tak lidé budou moci pořídit, aniž by předem museli investovat vlastní peníze. To by mělo k výměně přimět i sociálně slabší obyvatele.

Podle Brabce bylo v kraji podle odhadů zhruba 25 000 nejstarších kotlů první a druhé emisní třídy, z nichž ročně do ovzduší unikalo 60 až 100 kilogramů prachu. Ministr uvedl, že v kraji se dosud z minulých nebo současných kotlíkových dotací vyměnilo či vymění zhruba 16 000 takových kotlů.

Blíží se zákaz kotlů 1. a 2. třídy

Během posledních dvou výzev do regionu na obměnu kotlů směřovalo zhruba 1,3 miliardy korun. Ministr by si přál, aby se podařilo obměnit všech 25 000 kotlů. O bezúročnou půjčku až do výše 100 procent ceny každý zájemce požádá ve své obci nebo na Státním fondu životního prostředí.

Zákaz provozu starých kotlů 1. a 2. emisní třídy se nezadržitelně blíží. Do čtyř let musí být všechny staré kotle po celé ČR vyřazeny z provozu. Takovýchto kotlů je asi 350 000. Chceme využití dotace umožnit opravdu úplně každému vlastníkovi a provozovateli starého neekologického kotle bez ohledu na to, kolik měsíčně vydělává.
Richard Brabec

Peníze pro kraj ministerstvo získá přesuny v dotačním programech mezi resorty, o nichž v posledních týdnech vyjednává ministr s vládními kolegy.

Neekologické kotle musí lidé vyměnit do září roku 2022, pak už je nebude možné používat. Jinak jim hrozí pokuta až 50 000 korun.

Ostrava chce v rámci boje s přemírou prachu v ovzduší v dohledné době zvýšit intenzitu čištění silnic a chodníků ve městě. Už nyní se komunikace v krajské metropoli čistí častěji, než ukládá zákon, ale město se chce domluvit ještě s krajem a především státem, aby se stejně postupovalo i na silnicích, které mají ve správě.