Změny provozu pražských tramvají mají podporu rady, úpravy ale ještě jsou možné

Zavedení rozsáhlých změn provozu tramvají v Praze již nic nezabrání. Že od 28. srpna začne MHD jezdit jinak než dosud, schválila městská rada. Současně ale radní pro dopravu upozornil, že na konkrétní podobě změn bude Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) ještě pracovat. Zatím počítá s tím, že se změny dotknou i linek, které po desítky let jezdily po neměnné trase, a s částečným odstoupením od myšlenky páteřních tramvajových linek.

Rozhodnutí pražské rady znamená, že se cestující musí připravit na zásadní změny v provozu tramvají. Organizátor dopravy již představil konečný návrh, jak by měly tramvaje od konce prázdnin jezdit, ale podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) a ředitele ROPIDu Petra Tomčíka nejsou vyloučené některé úpravy. Stejně tak mohou městské části vznést připomínky ke změnám zastávek.

Změna tramvajového provozu nebude zadarmo, město bude muset připlatit více než 130 milionů korun. Petr Dolínek ale chce, aby dopravní podnik nalezl způsob, jak ušetřit cenu vozokilometru.

Podle aktuálního návrhu chce ROPID výrazně pozměnit pojetí tramvajové sítě. Jejím základem jsou od roku 2012 páteřní linky, které jezdí s polovičními intervaly, a tzv. páteřní svazky linek, kdy si souběžně jedoucí linky vzájemně půlí své intervaly. Nově ROPID termín „páteřní linka“ vůbec nepoužívá, ve zkrácených intervalech ale budou v pracovní dny nadále jezdit linky 9, 17 a 22. Naproti tomu na lince 3 se intervaly oproti dosavadnímu stavu prodlouží a také město opouští myšlenku tzv. páteřních svazků s linkami, které v určitém úseku jedou společně a jejich intervaly jsou vzájemně proložené.

Do ulic vyjedou i tramvaje s čísly, která v posledních letech nebyla k vidění, například číslo 2 (nově Sídliště Petřiny – Nádraží Braník), 15 (Kotlářka – Olšanské hřbitovy) a také 21 (Kotlářka – Sídliště Modřany). Některé další linky čekají výrazné změny. Například tramvaje 14 by podle finálního návrhu měly jet od nádraží Vysočany na Spořilov, zatímco nyní jezdí z Holešovic na Barrandov. Na Barrandov místo ní zamíří linky 4 a 5. Tramvaje 12 budou více než po 30 letech opět jezdit po Bubenském nábřeží.

Aktuální návrh na změny v provozu pražských tramvají nepotkal osud jeho předchůdce. ROPID již loni připravil návrh změn, které chtěl zavést současně se zprovozněním metra A z Dejvické k motolské nemocnici. Tento návrh však rada zamítla a vzápětí se město rozhodlo nahradit dlouholetého ředitele ROPIDu Pavla Procházku a vypsalo výběrové řízení na nového.

ROPID se pod novým vedením kromě tramvajového provozu zabývá i sítí městských autobusů. I v ní připravuje změny, které by měly proběhnout v příštích měsících.