ČD mají další nový vlak, Regiopanter se představil Východočechům

Pardubice – Na trati, která spojuje východočeské metropole Pardubice a Hradec Králové, se k tradičním soupravám vozů východoněmecké výroby z 80. let přidala zbrusu nová elektrická jednotka Regiopanter. Dnes svezla první cestující, od pondělí budou dvě jednotky pravidelně jezdit na vybraných osobních vlacích linky Pardubice–Hradec Králové–Jaroměř. V posledním týdnu představily dráhy už druhý nový vlak, minulý pátek proběhl v Plzni slavnostní křest motorové jednotky Regioshark.

Jednotky Regiopanter vyrábí plzeňská Škoda ve třech variantách – k základní tříčlánkové jednosystémové verzi, která se představila na pardubicko-hradecké trati, přibude také dvousystémová varianta, a to v tříčlánkovém i dvoučlánkovém provedení. Postupně si je rozdělí kromě dvou východočeských regionů ještě Ústecký, Olomoucký a Jihočeský kraj. Všechny verze jsou částečně nízkopodlažní, mají místa druhé i první třídy, klimatizaci, plošinu pro invalidní vozíky, uzavřený odpadní systém nebo zásuvky. Maximální rychlost činí 160 kilometrů za hodinu.

Příjezd nové elektrické jednotky potěšil představitele obou krajů, zejména však královéhradeckého hejtmana. Obyvatelé jeho regionu se totiž zatím mohou potěšit pohledem na nové vlaky mnohem řidčeji než jejich sousedé z Pardubického kraje, kterým prochází nejdůležitější železniční tah v zemi a v krajském městě zastavují všechny vlaky, které po něm jezdí. „Soupravy na páteřních elektrifikovaných tratích v okolí krajského města byly takovou popelkou. Cestující zde museli čekat o něco déle, ale jsem přesvědčen, že to rozhodně stálo za to a popelka se nyní změní na příjemnou a krásnou princeznu,“ podotkl hejtman Lubomír Franc po příjezdu Regiopanteru na hradecké hlavní nádraží.

Elektrická jednotka řady 440
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Regiopanterem si chce zlepšit pověst také její výrobce. Její elektrické lokomotivy řady 380 nebo tramvaje 15T, které představila v posledních letech, se s velkou námahou prokousávají schvalovacími procesy, lokomotivy 380 dosud nemají všechna potřebná povolení. Zato schvalování nové regionální jednotky jde jako po másle. „Předávání probíhá přesně podle harmonogramu, což znamená, že se na 'své' Regiopantery mohou v nejbližší době těšit cestující v dalších krajích,“ uvedl generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

České dráhy objednaly u Škody 19 jenotek Regiopanter všech typů. Zaplatí za ně celkem 2,5 miliardy korun. Kraje, pro které jsou vlaky určeny, zprostředkovaly na jejich pořízení dotace ze svých regionálních operačních programů, které drahám pokryjí až 40 procent nákladů.

KOLIK REGIOPANTERŮ ČD OBJEDNALY

  • tříčlánková jednosystémová verze (řada 440): 12 (7 pro Ústecký a 5 pro Pardubický a Královéhradecký kraj)
  • tříčlánková dvousystémová verze (řada 640): 3 (všechny pro Olomoucký kraj)
  • dvoučlánková dvousystémová verze (řada 650): 4 (všechny pro Jihočeský kraj)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 13 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 22 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 23 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...