Televize v televizi. Školní štáby se potkaly na Kavčích horách

Na půdě České televize se už posedmé setkaly školní televizní štáby z celé republiky. Na základních i středních školách jich stále přibývá, podobně jako přibývá studentských rádií nebo už zavedených časopisů. Pro učitele je školní mediální produkce vítanou formou netradiční výuky, žáky motivuje k samostatnosti, tvořivosti a rozvoji kritického myšlení. V České televizi se školáci od odborníků učili, jak se dělá reportáž a věnovali se zejména přípravě na rozhovor.

„Naše školní televize pracuje už od roku 2005. Sledujeme dění na naší škole, píšeme články na web a každý měsíc vydáváme zprávy. Občas také vysíláme živé přenosy z několika kamer a natáčíme dění ve městě,“ říká Ondřej Luks, šéfredaktor GymTV, což je školní televize na příbramském gymnáziu. Studenti díky členství v kroužku mohou postupně zjistit víc o práci redaktora, kameramana, moderátora, režiséra nebo střihače.

Dlouhou historii fungování má za sebou také Dětská televize Liberec. „Většina našich členů přichází během druhého stupně základní školy a často zůstávají až do maturity. Je úžasné sledovat, jak postupně získávají více a více zkušeností, jak se profesionalizuje jejich tvorba a jak v některých případech pokračují studiem žurnalistiky nebo filmařiny na vysoké škole,“ přibližuje vedoucí Václav Chábera.

Jak se neztratit v mediálním světě i poznat skrytou reklamu

Pro pedagogy je často náročné skloubit vlastní tvůrčí činnost s tématy mediální výchovy, které by měly být nějakým způsobem zařazeny do výuky na každé škole. Nicméně se to daří a žáci se učí ověřovat si zdroje informací, orientovat se v mediálním světě a rozpoznat fake news nebo skrytou reklamu.

„Školní rozhlas, televize nebo časopis by si měl zachovat svůj styl tak, aby bylo zřejmé, že jde o výsledek vzdělávacího procesu, nikoliv o nápodobu profesionální produkce. Ideální je, pokud mediální produkce na školách doplňuje a rozšiřuje formy, kterými jsou žáci s tématy mediální výchovy seznamováni,“ komentuje fungování žákovských mediálních týmů mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

Při setkání na Kavčích horách se studenti nejen učili od profesionálů, ale také soutěžili mezi sebou. Se svými příspěvky se totiž zúčastnili soutěže o Cenu Zpráviček. Konkrétně měli za úkol natočit rozhovor s vedením své školy. První se umístila Reflegs TV ze ZŠ Lyčkovo náměstí v pražském Karlíně se svou reportáží o nové školní budově.

Celkově funguje v Česku zhruba třicítka školních televizí. Jejich aktivita je často přímo závislá na aktuálním složení redakce a samozřejmě i na pedagogickém vedení. Velká část z nich pravidelně přispívá reportážemi do Zpráviček na ČT :D. Nevěnují se navíc jen zpravodajství, ale i hrané tvorbě.