Recenze: Politika a pocit absurdity. Má to smysl, připomíná Václav Havel

Výbor z rozhovorů Václav Havel: Má to smysl, jež vznikly v letech 1964 až 1989, přibližuje slavného dramatika a politika z různých úhlů, všechny však spojuje jediné: Havlova snaha po maximálně přímé a výstižné odpovědi. Bez jakéhokoli uhýbání.

Tento aspekt je třeba zdůraznit předem, kličkování a mlžení známe z odpovědí politiků až příliš důvěrně, Václavu Havlovi byl ovšem styl zamlouvání a zavádění na bezpečnější půdu, přesně jako plovoucí gymnazista před tabulí, výsostně cizí. Jistě i proto je četba vybraných rozhovorů, jež příkladně sestavily Anna Freimanová a Tereza Johanidesová, nejen zajímavá, ale také přínosná.

Proč? Inu, ukazuje se zde Havel jiný než ve vlastních textech či hrách, v rozhovorech totiž musí reagovat na cizí – ne vlastní – otázky. Havel je přitom nádherně konsistentní, kdy – při zpětném, poučeném pohledu – těžko nacházet nějaké rozpory v postojích a názorech.

„Bojovat proti všem typům zbabělosti, malosti a blbosti“

Samozřejmě, mohli bychom si jemně rýpnout a ocitovat věty jako tu z července 1968 o roli intelektuálů v politice: „Je velká otázka, nakolik se může intelektuál realizovat v politice, aniž se zpronevěří svému hlavnímu úkolu – sloužit pravdě,“ či z dlouhého a hlubokého rozhovoru s Jiřím Ledererem z roku 1975: „Aktivní a praktickou politiku dělat nechci,“ eventuálně z července 1987, kdy na otázku, zdali není zděšen, když slyší, že lidé o něm mluví jako o možném československém prezidentovi, odpovídá, že „raději než králem bych byl tím, kdo krále nastoluje.“

Václav Havel / Má to smysl!
Zdroj: Knihovna Václava Havla

Hned ale v prvním rozhovoru, z roku 1964, kdy mluví o pocitu absurdity, který se snaží pochopit, „mechaniku jeho vzniku, narůstání, vyjevování, důsledků a zanikání“, a pokaždé, jak říká, „přicházím k závěru, že nejintenzivněji tenhle pocit mívám tehdy, když se stávám svědkem, účastníkem nebo obětí jistých objektivních a v nejširším smyslu společenských rozporů.“ 

Můžeme to vnímat jako jakýsi havlovský axiom, včetně navazujících vět o nutnosti tyto rozpory „identifikovat, analyzovat a opravdu řešit. V mém případě to znamená bojovat – skrovnými prostředky, jimiž disponuji – proti všem typům a formám lidské zbabělosti, malosti a blbosti, a tím proti všem strukturám, které rozvoj těchto vlastností umožňují a které jim dávají příležitost k plodnému uplatnění (a tím, zase k dalšímu rozvíjení právě těchto struktur).“

Malé věci a Charta 77

Máme zde Václava Havla tak, jak jsme jej po celou dobu před i po roce 1989 znali – jako člověka, a jedno, jestli dramatika, disidenta či prezidenta, stavícího pravdu a život v ní nade vše. Však k tomu v roce 1968 řekl: „Základní povinností spisovatele je – v nejširším slova smyslu – sloužit pravdě, pravdě o své době, o lidech, o člověku, o sobě.“

Dalším velkým tématem byla lidská svoboda, i k tomu se v roce 1976 vyjádřil: „Svoboda začíná a uskutečňuje se vždycky nejdřív v srdci a duši člověka, vnější svoboda je jen objektivizovaný výraz svobody vnitřní.“ Jak prosté, že.

Je zajímavé si v duchu promítat další historický vývoj u nás, ale i další Havlovy osudy – tak třeba v roce 1968 řekl, že „zápas o malé – 'nepolitické' – věci může mít prostě za jistých okolností velký – politický – smysl,“ a my si nemůžeme nepřipomenout Havlovo anagažování se ve věci vězněných hudebníků z undergroundu v roce 1976, jež vedlo ke vzniku Charty 77.

Samozřejmě se mnoho rozhovorů točí kolem Havla dramatika, kolem jeho minulé, současné a budoucí tvorby a divadla obecně. A po roce 1977 i kolem Charty 77 a disentu. Je tím též naznačeno, že jak šla doba, jak přituhovalo, editorky mohly vybírat pouze ze zahraničních či samizdatových rozhovorů, a dlužno dodat, že svou práci splnily na výbornou. Kniha, jež je provázena komentovanou bibliografií všech Havlových rozhovorů, je tak cenným přírůstkem do havlovské literatury.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...