Recenze: Hellboy se vyhnul filmovému peklu. Ale jak zhrubl, ztratil půvab a hledá smysl své existence

Pekelník s upilovanými rohy a kamennou pravačkou to po více než deseti letech opět zkouší na plátnech kin. Zatímco na předchozích filmech Guillerma del Tora (nedávno oceněného Oscarem za Tvář vody) bylo vidět, že jsou tvořené s láskou a potěšením, aktuálnímu snímku schází sebevědomá režijní vize, která by dílo vyvedla z béčkových vod. Nápad svěřit materiál někomu jinému a odstřihnout se od prvních dvou dílů tak nedává smysl.

Hellboy nepatří mezi obvyklé komiksové superhrdiny, a tak ani jeho tištěná a filmová dobrodružství nikdy neměla takový komerční úspěch, jakému se těší třeba Batman, Superman nebo hrdinové od Marvelu. Díky způsobu, jakým se Hellboyův stvořitel Mike Mignola noří do folklóru a legend a v oparu mystiky buduje fantastický svět plný temných tvorů, však dosáhla postava určitého kultovního statusu.

Režisér Neil Marshall se teď ocitl v nezáviděníhodné pozici, když měl přijít s novou verzí filmového Hellboye. Guillermo del Toro, který režíroval dvě předchozí adaptace uvedené v letech 2004 a 2008, se totiž mohl pyšnit pozitivním ohlasem u diváků i kritiků. Ovšem po stránce finanční nenaplnil úplně očekávání, a tak se případný závěr trilogie odkládal. Nakonec získal trvalou stopku.

Místo toho se studio rozhodlo natočit Hellboye jinak. Ale co si pod tím představit? Lépe? Věrněji? Ideálně zřejmě tak, aby tentokrát více zapůsobil i na obyčejné diváky a z kina si odnesl balík peněz. Vypadá to ale, že s Guillermem by bylo lépe.

Zpětně viděno totiž právě del Torovy filmy obrušovaly Hellboyovy kontury do divácky stravitelnější podoby. Del Toro v monstrech hledal lidskost. Marshallův film probouzí hlavně bestiálnost, a výsledný kus je tak mnohem hrubější a uřvanější. Jako bychom místo popové písničky naladili heavymetalový song.

Film Hellboy
Zdroj: Facebook Hellboy

Sprostý neznamená sympatičtější

Tvůrci se mylně domnívají, že zachytí Hellboyovu esenci (a přitáhnou víc diváků), když se nebude šetřit digitální krví, vulgárností a přehnaným násilím. Ovšem tento posun neznamená nic, pokud se ztrácí ze zřetele postavy a silný příběh. Možná si mysleli, že napodobí úspěch sprostého Deadpoola, jsou ale vedle. Spíš podobně jako u Logana, který byl „drsnějším“ pohledem na X-Meny, působí klení nemístně, zvlášť když se vkládá do úst starší autority.

A pak je tu uspěchané vyprávění. Novému pekelníkovi nesvědčí sprint, s jakým se zápletka posouvá. Potřebuje toho tolik říct, aby vše dávalo jakžtakž smysl, ale ve své překotnosti spíš motá hlavu. Za základ si bere nejméně dvě komiksové knihy, které ještě doplňuje dílčími příhodami. Materiál by tak vystačil přinejmenším na jednu seriálovou sezonu.

Film Hellboy
Zdroj: Facebook Hellboy

V centru pozornosti je obávaná čarodějnice Nimue, která lidskému rodu zatápěla v dávných dobách, než jejímu řádění učinil přítrž král Artuš. Teď ale znovu povstává a civilizaci hrozí zkáza. Úřad paranormálního výzkumu a obrany, v jehož řadách Hellboy potírá podobné nadpřirozené hrozby, se snaží zabránit, aby čarodějka nabrala své původní síly. Hellboy, který je mnohými vnímám jako obdobný nositel budoucí apokalypsy, si však musí vyjasnit, na čí straně vlastně stojí a jak nezpůsobit konec světa vlastní kamennou rukou.

Fanoušci by neměli být na prvním místě

Scenárista Andrew Cosby (pro nějž je tohle první celovečerní dílo) vystavěl celek i dílčí momenty tak, že se primárně ohlíží na fanoušky. Je to dáno nepochopitelným rozhodnutím zfilmovat závěr komiksové série, avšak film sám není vrcholem trilogie. Má být novým a samostatným kusem, ale mnohé scény jsou pojaty tak, že se odkazují na události v minulosti, a tak výsledek působí, jako by šlo o pokračování něčeho, co ale nikdy nevzniklo. Těm, kteří komiksy nečetli, se dostává jen občas vysvětlení emocí mezi postavami, byť poněkud pozdě formou flashbacků.

Navíc se film vzdaluje vizuální poetice Mignolovy tvorby, výtvarně se víc podobá Mignolovým nástupcům, kteří po něm sérii převzali (ostatně ani zdrojové komiksy nekreslil Mignola). Nejblíže má dílo asi stylu Guye Davise, který primárně kreslí vedlejší příběhy o Úřadu paranormálního výzkumu a obrany a který podobně jako tvůrci aktuálního snímku projevuje zálibu v odpudivých detailech.

Přitom mnoho scén nepostrádá fantazii a smysl pro působivou kompozici. Stejně tak je sympatické, že se opět hodně využívají praktické efekty jako masky, ale celkový produkční design vypadá šeredně.

Film Hellboy
Zdroj: Facebook Hellboy

To možná souvisí s avizovanou snahou přiblížit se hororovým kořenům Hellboye, jehož dobrodružství mívají na stránkách komiksů nádech gotického hororu. Snaha ale vychází vniveč, protože zcela chybí atmosféra napětí a strachu. Jakmile se konečně objeví slibný moment, kdy hrdiny přepadnou uprostřed temného lesa zombie deroucí se ze země, strašidelný rozměr rázem utne tuctové akční zpracování.

Smíšené vyznění Hellboye zvedá alespoň titulní postava, a to především z hlediska castingu. David Harbour se ukázal jako dobrá volba démonického bojovníka, který má sklony k alkoholismu, k neúctě vůči autoritám a k sarkastickým poznámkám v nevhodných chvílích.

Prosvětluje i scény, které těžknou vysvětlováním, a do diskusí vnáší náboj, díky čemuž mají grády. Navíc představuje oddech v přepjaté zápletce, která ve filmovém zpracování zavání béčkovou hloupostí, jež většinou končívá v televizním vysílání ve velmi pozdních hodinách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 54 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 5 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...