Tendr na mýto by měl být vypsán již v létě

Ministerstvo dopravy poslalo společnosti Kapsch, která v tuzemsku provozuje mýtný systém, desítky stran s otázkami na technickou dokumentaci. Také připojilo konkrétní požadavky na součinnost při přípravě výběrového řízení na nového provozovatele. Že se bez pomoci Kapsche při přípravě tendru neobejde, přiznal resort začátkem letošního roku.

Stávající smlouva se společností Kapsch vyprší koncem příštího roku, nový provozovatel by měl poté mýtný systém spravovat dalších deset let. Ministerstvo dopravy chce vypsat výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému ještě letos v létě, ideálně souběžně s červencovým termínem, kdy má základní parametry soutěže představit vládě, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Úřad potřebuje mít nového dodavatele vybraného do konce příštího roku, kdy končí smlouva se stávajícím poskytovatelem, společností Kapsch.

Posunutí termínu na letošní léto z původně avizovaného začátku příštího roku souvisí se snahou ministerstva vybrat nového provozovatele v jednacím řízení, které bývá časově náročnější. Výhodou je podle ministra to, že úřad během řízení se zájemci průběžně diskutuje, což by mělo vyloučit rizika následného napadání soutěže u antimonopolního úřadu. Zároveň připustil, že časový harmonogram je napjatý, dá se ale stihnout.

Součástí informačního materiálu pro vládu by kromě základních parametrů soutěže měla být i představa rozsahu zpoplatněné sítě. Dosud úřad prosazoval zachování současného stavu, kdy jsou zpoplatněny dálnice, rychlostní silnice a část silnic prvních tříd s možností dalšího rozšiřování na komunikace první třídy. To ale dlouhodobě kritizuje ČSSD, která prosazuje možnost rozšířit platbu i na krajské silnice nižších tříd. Úřad proto zadal studii ekonomické efektivity, kterou by do léta měla vypracovat ČVUT.

Kamery mýtné brány
Zdroj: ČT24

Podle dřívějšího vyjádření jednoho z uchazečů, provozovatele slovenského mýtného systému společnosti SkyToll, je však na spuštění systému potřeba vyhradit alespoň osm měsíců.

Jak konstatuje vedoucí Ústavu dopravních systémů dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl, stát by se měl starat hlavně o to, aby vzniklo evropské mýto. „A to vznikne tak, že se oddělí funkce jednotlivých subsystémů, které tam již jsou, a je to úplně jasné a evropské direktivy to požadují, a tím pádem by v podstatě mohl být provozovatel systému jiný. Pokud se týká role Kapsche, tak ten tam má centrální systém, který je aktualizovaný, nový a nebylo by tedy účelné, aby se za každou cenu ten systém zahazoval,“ říká Přibyl.

Fungování mýtných bran
Zdroj: ČT24

To však podle něho neznamená dodavatele systému ponechat, nýbrž oddělit funkci výběrčího. A právě to po Česku požaduje EU. „Pokud si to uvedeme na konkrétním případu, tak si řekněme, je to Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a to sbírá data přes centrální počítač, který patrně stejně bude muset obhospodařovat Kapsch s tím, že slíbil před několika lety, že udělá rozhraní, aby se na to mohl napojit jakýkoliv systém. Pak by ŘSD mělo dělat dohledový systém, protože chce vybrat co nejvíce peněz a mělo by dělat i fakturační systém. Tím by vznikla entita, která by umožnila jakémukoliv provozovateli z Evropy, aby s ní uzavřel smlouvu a jezdil třeba satelitními jednotkami po naší síti, kterou již máme,“ vysvětluje princip celého systému Přibyl.

Aktuální situace je tedy podle něho taková, že zřejmě bude muset vzniknout určité překlenovací období, během kterého bude nadále systém spravovat firma Kapsch, pokud by se to jinak z časových důvodů nestihlo. „Překlenovací období bude určitě muset být, protože teď už se více nestačí a navíc nedává smysl, abychom rušili systém, který dobře funguje. Na druhé straně, nemělo by se vypisovat výběrové řízení na provozovatele současného systému, my ten současný systém musíme oddělit na toho výběrčího, aby tady mohly fungovat jakékoliv další systémy. Princip tedy jasný je: stát bude mít v rukou systém, tedy peníze, a řekne, tebe sem pustím, protože ty máš certifikované jednotky, a budou tady jezdit Němci, Slováci, stát to bude vybírat a oni mu to budou fakturovat,“ dodává Přibyl. Potřebnou délku překlenovacího období odhaduje zhruba na rok.

Co by Česko ještě mělo v dopravě zavést

„Co mi v Česku chybí a co je ve světě už běžné, je mobilní linkové řízení. Všichni známe z německé dálnice proměnné dopravní značky. My jsme chtěli, aby na uzavěrách, které budou trvat třeba pět let, takové značky byly a aby se nestávalo, že pak rádio hlásí, že budete někde čekat dvě a půl hodiny, když existuje predikční systém, který by už z nárůstu dopravních kolon hlásil, jak to bude vypadat,“ říká vedoucí Ústavu dopravních systémů dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl. A dodává, že to není zase tak drahá záležitost. „Jedna aplikace by stála do 15 milionů korun,“ odhaduje Přibyl.

Elektronická viněta od firmy Kapsch
Zdroj: Josef Horázný/ČTK

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Pro případ, že by se státem nespolupracoval, hodlá ministerstvo vypsat soutěž, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun, z nichž pět miliard připadá na vybudování mýtných bran a miliarda na palubní jednotky.

Mýtné brány by mohly měřit rychlost

Mýtné brány by v budoucnu mohly sloužit i k měření rychlosti. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj by se tak mohl například vyřešit problém s překračováním povolené rychlosti v opravovaných úsecích, což už stálo život několik pracovníků provádějících opravy. Použití klasických mobilních radarů v těchto místech je podle Ťoka zatím problematické, protože se nedaří pokuty za rychlou jízdu efektivně vybírat. S měřením rychlosti může úřad prakticky ihned začít u kamionů, protože kontrolu jejich pohybu pomocí mýtných bran už v současnosti umožňuje stávající legislativa.

„My jsme pro, aby byla pomocí mýtných bran kontrolována jak rychlost, tak i přetěžování, protože přetěžované kamiony jsou nekalou konkurencí pro ostatní. Na druhou stranu máme obavy, aby všem bylo měřeno stejně. Stát totiž není mnohdy ani schopen ztotožnit cizí auta s jejich vlastníky a řidiči, natož tak vymáhat pokuty ze zahraničí,“ řekl Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. A dodal, že má tak obavu z toho, aby to spíše nebyl bič jen na domácí přepravce, a zahraničních by se to netýkalo.

Pokud jde o měření rychlosti kamionů, Felix si není jistý tím, zda budou splněny veškeré potřebné metrologické podmínky pro to, aby se ze dne na den dala tato rychlost skutečně měřit. „Problém je, že když někomu chci dát pokutu, nemůžu to měřit laicky, musí to být ověřené měřidlo, nejenom přibližný propočet,“ říká Felix.

Zavádění technických novinek pro řízení a kontrolu silničního provozu vyplývá i z akčního plánu, který v polovině dubna schválila vláda a který do roku 2020 počítá s investicí víc než 20 miliard korun do těchto technologií.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nejde o ekonomické cíle, míní o amerických clech Rusnok. Je to chaos, říká Hnát

Z některých příkladů je vidět, že nejde o obchod ani o americký schodek, řekl v pořadu 90’ ČT24 bývalý guvernér ČNB Jiří Rusnok v souvislosti s některými oznámenými cly ze strany prezidenta USA Donalda Trumpa. S tím souhlasil i prorektor VŠE v Praze Pavel Hnát, který zmínil, že současný chaos ukazuje na to, že ve věci žádné ekonomické propočty nejsou. Člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Petr Zahradník pak zmínil, že silnou kartou Evropy je zpracovatelský průmysl.
před 6 hhodinami

Kanada bude čelit clu ve výši 35 procent, EU brzy dostane dopis, oznámil Trump

Kanada bude od 1. srpna čelit clu ve výši 35 procent na dovoz zboží do Spojených států, sdělil v noci na pátek americký prezident Donald Trump. Podle tiskových agentur se tak vyjádřil v dopise kanadskému premiérovi Marku Carneymu, který chce do uvedeného data s Washingtonem ještě jednat. Zbývajícím obchodním partnerům, kteří dosud podobný dopis neobdrželi nebo nedosáhli rámcových dohod, budou USA účtovat plošnou celní sazbu ve výši patnáct nebo dvacet procent, řekl šéf Bílého domu stanici NBC News. Evropská unie podle něj dopis dostane brzy.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Nástupní platy jsou nízké, nelze sehnat lidi do veřejné správy, zní z odborů

Zástupci vlády a odborů se nedohodli na tom, jak by v příštím roce měly růst platy ve veřejném sektoru. Zajedno jsou ale v otázce postupného zrušení první platové tabulky. Podle předsedy Odborového svazu státních orgánů a organizací Pavla Bednáře nelze do samospráv či státní správy kvůli nízkým platům nabrat nové zaměstnance. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj říká, že platy by měly kopírovat růst v soukromém sektoru. Česko podle něj zůstává zemí nízkých nákladů.
před 10 hhodinami

Ekonomy znepokojuje situace na realitním trhu

Červnová inflace zrychlila v meziročním srovnání téměř ke třem procentům z květnových 2,4 procenta. To je nejvyšší hodnota od loňského prosince. Ekonomka a bývalá zástupkyně České republiky ve Světové bance Jana Matesová se obává situace na realitním trhu, ekonom Jan Švejnar zase v případě zvyšování cen volá po navýšení dovozu. Řekli to v 90' ČT24 moderované Jakubem Musilem.
před 14 hhodinami

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 tisíc dolarů

Cena bitcoinu v pátek pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další rekord, za posledních 24 hodin posílila zhruba o sedm procent a dostala se nad 118 tisíc dolarů (2,49 milionu korun), vyplývá z údajů kryptoměnové burzy CoinDesk. Výrazně zpevňují i další kryptoměny.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Snahu vlády o změnu systému emisních povolenek podporují odbory i zaměstnavatelé

Zaměstnavatelé a odbory podporují snahu vlády o změnu systému obchodování s emisními povolenkami ETS 2. Žádají ucelenou analýzu dopadů jejich zavedení. Prosazují také to, aby se evropské dotace po roce 2027 zacílily do několika málo oblastí a využily na strategické projekty, řekli po čtvrtečním jednání tripartity šéf Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj a předák ČMKOS Josef Středula. Dohodnout se nepodařilo na růstu platů ve veřejném sektoru.
10. 7. 2025Aktualizováno10. 7. 2025

USA zavádí další cla, dotknou se zboží z Brazílie nebo Iráku

Prezident USA Donald Trump oznámil nová dovozní cla pro osm dalších zemí. Je mezi nimi třeba Brazílie, za importy z jihoamerické země se bude platit 50procentní clo. Ve výši 30 procent pak budou cla na zboží z Alžírska, Iráku, Libye a Srí Lanky. Na zboží z Moldavska a Bruneje vyměřil Trump 25procentní clo a na zboží z Filipín bude celní přirážka 20 procent. Opatření vstoupí v platnost k 1. srpnu, EU mezi novými tarify nefiguruje. Ke stejnému datu zavádí Bílý dům také 50procentní cla na dovoz mědi.
9. 7. 2025Aktualizováno10. 7. 2025

Problém způsobilo násobení poruch, řekl šéf ČEPSu k pátečnímu výpadku proudu

Příčinou pátečního rozsáhlého výpadku elektřiny v části Česka byl souběh několika problémů, důvod souběhu je ale stále nejasný, sdělil předseda představenstva ČEPSu Martin Durčák. Zároveň vyloučil přetížení sítě přetoky nebo poškození třetí osobou, soustava podle něj před výpadkem fungovala spolehlivě. ČEPS ve čtvrtek také spustil mimořádné kontroly klíčových elektrických vedení za využití termovize. Výsledky bude mít v řádu týdnů.
10. 7. 2025Aktualizováno10. 7. 2025
Načítání...