Šéf prodeje Shellu: Jen na prodejích paliv se vydělat nedá

Kdyby společnost Shell v Česku nevydělávala na automyčkách a prodejích zboží či potravin na pumpách, nebyla by vůbec zisková. České televizi to řekl výkonný šéf firmy pro prodej István Kapitány. Plány na stažení ze zdejšího trhu, kde má 180 čerpacích stanic, ale společnost nemá. Rozhovor s Istvánem Kapitánem natočil pro Ekonomiku ČT24 Pavel Cyprich.

Začněme u cen pohonných hmot. Od loňska spadly ceny ropy zhruba o 50 procent, paliva na čerpacích stanicích ale zlevnila jen o pár korun. Kde je problém?

Když budeme mluvit přímo o České republice, je tu opravdu velmi konkurenční prostředí. Počet čerpacích stanic je tu hodně nerovnoměrný proti okolním státům - Slovensku, Polsku i třeba Německu. V takové konkurenci hodně záleží na tom, co vlastně společnosti zákazníkům nabízí. Jestli jen tankování nebo další služby. To určuje cenu. Velkou část z ní, nejen v Česku, ale v Evropě všeobecně, tvoří daně. Ve výsledku je to ovšem hlavně o volném trhu, ten tvoří ceny - ceny, které jsou zákazníci ochotni za benzín i služby platit.

Zákazníci na pumpě nechtějí hlavně tankovat?

Zákazníci dnes chtějí víc služeb na jednom místě. Chtějí šetřit čas, aby nemuseli chodit na dvě nebo tři místa, aby obstarali věci, které potřebují. Když tankují, chtějí si třeba rovnou nakoupit a podobně. To je trend, který sledujeme.

Vraťme se ještě k cenám ropy. Spojené státy určitým způsobem chtějí narovnat poměry trhu, OPEC na druhou stranu snižovat denní produkci nehodlá. Jde o jakousi soutěž? Kdo ji může vyhrát?

Nemohu komentovat ceny ropy ve světě, nemám k tomu kompetence a nejsem na to ani kvalifikovaný. Šéfuji sekci prodeje. Je tu opravdu hodně různých názorů a náhledů na celou situaci a dost často se ukazují jako špatné, takže tou cestou nepůjdu.

6 minut
Shell: Jen na prodejích paliv se vydělat nedá
Zdroj: ČT24

OPEC tvrdí, že se ceny ropy budou držet pod 100 dolary za barel ještě dalších 10 let, to může ovlivnit váš trh.

Trh rozhodne, kde ceny budou. Je tu opravdu hodně věcí, které je ovlivňují, hodně z toho jsou čistě burzovní záležitosti. Takže je to hodně složité a nerad bych to vůbec komentoval. To není moje práce, moje místo a moje expertíza.

Ano, co ale vaše práce je, je prodávat. A to s cenami ropy dost souvisí. Nebojíte se, že pokud cena opět vzroste, klesne spotřeba paliv?

Je to dost zajímavé. Když tu byla finanční krize v letech 2008 a 2009 nebo když byla ceny ropy vysoko nad 100 dolary, tak jsme určitý pokles sledovali. Ale celkový dopad na spotřebu byl o dost menší, než jsme vlastně čekali. Evropa, a Česká republika v ní, je ale tak jako tak místo, kde spotřeba dlouhodobě mírně klesá. Jsme si toho vědomi a musíme se tomu přizpůsobit.

Když ale budete vydělávat kvůli cenám ropy míň, budou horší i vaše služby.

Jak už jsem říkal, náš přístup se nezmění, jestli budou ceny ropy 50 nebo 120 dolarů. Velmi podstatná část našich příjmů nepochází z prodeje ropných produktů, ale z dalších obchodních aktivit - třeba z prodejů v obchodech benzinových pum a myček. Mohu vám říct, že právě bez zisků z nákupu dalšího zboží a automyček by byl prodej benzínu a nafty v Česku úplně bez výdělků. Jen na prodejích paliv bychom nevydělali dost, abychom pokryli náklady. Česká republika v tomhle není nijak výjimečná.

Mnoho velkých mezinárodních společností v posledních měsících a letech Českou republiku opustilo a asi i kvůli tomu, co jste říkal. Vy podobné plány nemáte?

Česko tvoří jádro našeho byznysu v Evropě, je to jeden z nejdůležitějších trhů. Ten trend sledujeme po celém světě, kdy se velké firmy stahují z lokálních trhů a přenechávají pozice menším, regionálním hráčům. My máme jinou strategii. Pro Českou republiku máme podobné plány jako třeba pro Německo nebo Nizozemí. Celý region střední a východní Evropy je pro nás jedním z nejdůležitějších pro náš byznys. Koukáme ale i jinam. Máme 45 tisíc čerpacích stanic po celém světě. A já obvykle říkám, že se teprve zahříváme. Trhy jako Čína, Indie, Rusko nebo Mexiko jsou obrovské. Třeba v Číně je asi 11 tisíc čerpacích stanic na víc než 1,4 miliardy obyvatel. Takže je na čem pracovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nejinovativnějšími ekonomikami v EU jsou severské státy. Česko zaostává

Nejinovativnějšími zeměmi EU jsou Švédsko a Dánsko, Česku patří až devatenácté místo. Poslední ze sedmadvaceti členských států jsou Bulharsko a Rumunsko. Vyplývá to ze zprávy Evropské komise. Inovace v tuzemsku podle ní brzdí nedostatek investic státu i soukromých investorů, nedostatečná spolupráce akademické sféry s podnikateli či nízký podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva. Česko se také málo zapojuje do dostupných programů EU.
před 1 hhodinou

Na Asii začínají dopadat americká cla, ale některé země vyhlížejí další jednání

Některým asijským zemím se podařilo dojednat se Spojenými státy zhruba poloviční cla oproti těm, které americký prezident Donald Trump vyhlásil v dubnu. Čína ovšem není jednou z nich a její obchodní příměří s USA vyprší 12. srpna. Delegace obou stran jednají o jeho prodloužení. Tchaj-wan s dovozními cly ve výši 20 procent věří, že jde o dočasné tarify, která se mu podaří ještě snížit. Nejvyšší cla v Asii dopadla na Myanmar a Laos zejména z politických a bezpečnostních důvodů.
před 13 hhodinami

Snahy mírnit regulace aut v EU pokračují, debaty se vedou o lhůtě pro STK

Politici dál jednají o tom, jak oddálit zákaz vozů se spalovacími motory po roce 2035. Dílčí úspěch nyní hlásí u lhůt pro technické kontroly. Dostatečný počet unijních zemí už podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) souhlasí s tím, aby starší auta nemusela na STK každý rok. Přísnější pravidla navrhla Evropská komise kvůli kvalitě ovzduší i bezpečnosti na silnicích. Vozy starší deseti let by nakonec měly v Česku dál absolvovat kontrolu vždy jednou za dva roky. Také opoziční hnutí ANO vítá, že si interval bude moct určit každá země sama.
před 23 hhodinami

Chybějící připojištění asistence se na dovolené v cizině může prodražit

Automobilem na dovolenou do zahraničí vyrazí každý rok kolem 2,5 milionu Čechů. Podle asistenčních služeb lidé často podceňují připojištění, běžná smlouva přitom nemusí v případě poruchy stačit. Zásahy v cizině jsou násobně dražší než v Česku.
včera v 06:30

Na Slovensko míří méně Čechů. Kvůli medvědům i politice

Zájem českých turistů o Slovensko upadá. Loni jich přijelo o dvacet tisíc méně oproti roku 2023. Podle slovenských úřadů jsou důvodem vyšší ceny i obavy z medvědů. Některé ankety ale poukazují na politický vývoj. Slovenský cestovní ruch zatím nedosáhl čísel před covidem.
2. 8. 2025

Obce a kraje zakončily pololetí v plusu. Málo investují, míní ministerstvo

Hospodaření obcí a krajů skončilo za pololetí v plusu skoro 65 miliard korun. Je to o osmnáct miliard méně než loni, ale stále jde o druhý nejvyšší pololetní přebytek v historii. Podle ministerstva financí tak samosprávy dál investují hluboko pod svými reálnými možnostmi. Starostové se ale brání, že si na své projekty musí nejdřív naspořit. Zůstatky na bankovních účtech radnic dál rostou. V červnu činily rekordních 590 miliard korun.
2. 8. 2025

Indie se vzepřela Trumpovi. Ruské ropy se nevzdá, píše NYT

Indie bude i nadále kupovat ruskou ropu, navzdory výhrůžkám postihy od prezidenta USA Donalda Trumpa. S odkazem na indické činitele to uvedl list The New York Times (NYT). Agentura Reuters tento týden napsala, že indické rafinerie nákupy „černého zlata“ přerušují. Kremlu zisky ze zlevněné ropy poskytují významnou finanční podporu v době západních sankcí.
2. 8. 2025Aktualizováno2. 8. 2025

Evropské akcie kvůli Trumpovým clům zažily nejhorší den za více než tři měsíce

Evropské akcie utrpěly v pátek nejprudší jednodenní pokles za více než tři měsíce. Investory znepokojila nová celní opatření amerického prezidenta Donalda Trumpa, která zahrnují mimo jiné 39procentní clo na dovoz ze Švýcarska, píše agentura Reuters. Panevropský index STOXX Europe 600 se propadl o 1,89 procenta a uzavřel na 535,79 bodu.
1. 8. 2025
Načítání...