Čokoládový advent - okénko po okénku a nejradši hořkou

Praha - Výrobci čokoládových cukrovinek si mnou ruce, advent je pro ně vrcholem sezony. Vždyť jen čokoládové adventní kalendáře koupí letos 65 procent lidí. S Barborou a Mikulášem se prodají další pochoutky a do Vánoc zákazníci kupují i čokoládové kolekce. Jenže je vždycky čokoláda čokoládou? Jak poznat kvalitní výrobky? A co vlastně Čechům chutná?

U čokolády většinou platí přímá úměra - čím dražší, tím lepší výrobek. Třeba některé čokoládové penízky mohou stát bez deseti haléřů jen pětikorunu. Za takovou cenu ale zákazník nemůže chtít víc než jen sladidly obarvený tuk. „U nás je pořád tendence nakupovat hlavně levně, což je škoda. Protože levná čokoláda prostě nemůže být čokoláda,“ říká majitelka čokoládovny Alexandra Hurtová. Ale i tento trend se zlepšuje. I když Češi milují slevy, čokoládu v akci si kupuje jen 10 procent z nich. U dražších výrobků by si měl zákazník zase ohlídat, že platí skutečně za kvalitu čokolády, a ne jen za značku.

Jak poznat kvalitní čokoládové výrobky?

U čokoládových výrobků musí čokoláda tvořit nejméně čtvrtinu hmotnosti výrobku, pokud je obsah čokolády nižší, nazývá se takový produkt kakaová cukrovinka. Pokud člověk nestojí o náhražky čokolády, je také dobré vyhnout se výrobkům s názvy sójová pochoutka nebo nugátová pochoutka.   

U čokolády je důležitý obsah kakaové sušiny, právě ta značí kvalitu.  

  • hořká čokoláda - obsah celkové kakaové sušiny má být minimálně 35 procent
  • mléčná čokoláda - obsah celkové kakaové sušiny má být minimálně 25 procent
  • čokolády vyšší jakosti  - jsou označeny slovy „extra“ nebo „vysoká jakost“, taková čokoláda pak musí mít i vyšší obsah kakaové sušiny (hořká čokoláda - alespoň 43 procent celkové kakaové sušiny, mléčná čokoláda - alespoň 30 procent celkové kakaové sušiny)

Zdroj: potravinynapranyri.cz

Každý den si čokoládu dopřeje 8 procent Čechů. Chutná přitom více ženám než mužům. Letos poprvé u Čechů vítězí hořká varianta nad tou mléčnou. Hořkou čokoládu si pravidelně dopřává více než čtvrtina spotřebitelů. Propadákem je naopak bílá čokoláda – tu vyhledává jen 9 procent Čechů.

Vydáno pod