Výměnu dárku mají jednodušší ti, které obdaroval internetový Ježíšek

Praha – Po vánočních svátcích se do obchodů vydávají nejen ti, které nalákaly sliby vysokých povánočních slev, ale také lidé, kteří pod stromečkem našli z jakéhokoli důvodu nevyhovující dárek. Přestože často záleží především na ochotě obchodníka zboží vyměnit či vrátit peníze, rozhodně stojí za to se o to pokusit. „Musíme rozlišit, zda byl dárek zakoupen v kamenné prodejně, nebo na internetu,“ upozornil vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Zatímco v internetovém obchodnictví je možnost vrácení upravena zákonem, v kamenném obchodě bude třeba se domluvit.

"V kamenné prodejně není na výměnu právo, pokud se k tomu prodejce nezaváže předem,„ upozornil Zelený. “Pokud prodejce něco takového umožní, je to jeho dobrá vůle," dodal právní poradce dTestu Jan Votočka.

Řada obchodů ale tuto službu svým zákazníkům nabízí, proto můžeme u větších prodejců často vidět na účtence napsané upozornění, že zboží lze, nejčastěji ve lhůtě 30 dnů, vrátit nebo vyměnit.

V internetovém obchodnictví je situace jiná, ze zákona existuje 14 dní lhůta pro vrácení zboží. „Takže tady mají velkou výhodu ti, kteří dárky nakoupili těsně před Štědrým dnem,“ komentoval Zelený.

Vždy ale platí, že k výměně je třeba dodat účtenku. To samé platí i pro reklamaci, pro niž samozřejmě může vadné zboží být rozbalené a nošené, vždy ho ale zákazník musí reklamovat s dokladem o koupi. A to bez ohledu na to, zda ho našel pod vánočním stromkem.

Výprodeje jsou v plném proudu, slevy je ale třeba hlídat

„Lidé kupují především elektroniku, domácí spotřebiče, oblečení a obutí,“ uvedla Alice Olbrichová z dTestu, která zároveň upozornila, že jde hlavně o zboží, které podléhá módě. Ale i pokud vám nevadí, že ve slevě zakoupené oblečení bude za pár dnů produktem loňské kolekce, mají výprodejové akce svá úskalí. „Nejvíc nás, spotřebitele, zlobí, když ta sleva není dotažena do konce,“ myslí si Olbrichová, podle níž jsou největším problémem nekompletní a neúplné informace prodejců.

Lidé by proto při nakupování měli být obezřetní. „Lidé by u pokladny měli kontrolovat, zda je cena opravdu taková, jakou deklaroval prodejce,“ upozornil mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš. Inspekce chystá v povánočním období stovky kontrol ve všech regionech, zaměří se i na internetové prodejce a e-shopy, hlavní zodpovědnost ale podle Gajdoše stejně zůstává na nakupujících. „Spotřebitel si musí prosazovat svá práva,“ řekl mluvčí.

Obvyklé způsoby výměny dárků v kamenných obchodech:

  • Sporty – výměna zboží
  • Obchody s módou – výměna nebo poukázka
  • Knihkupectví – výměna i vrácení
  • Supermarkety – výměna i vrácení

 Vrácení zboží v e-shopu:

  • Upravuje zákon
  • Do 14 dnů
  • Vrací i poštovné a balné

Co se vrátit nedá:

  • CD, DVD s porušeným balem
  • Oblečení na míru
  • Noviny, časopisy
  • Potraviny podléhající rychlé zkáze