V prvním pololetí na českých silnicích zemřelo 23 cyklistů, to je nejvíc za posledních sedm let. Loni za stejné období to bylo o šest lidí méně. Data České televizi poskytlo policejní prezidium. Nejčastější příčinou nehod je podle policie nezvládnutí řízení nebo nedostatečná pozornost při řízení, a to řidičů aut i samotných cyklistů. Vyšší úmrtnost podle policie způsobuje i to, že se stále více cyklistů pohybuje ve městech, zvýšený prodej elektrokol nebo jejich celoroční používání.
Cyklistů výrazně přibývá. S tím i smrtelných nehod
V období od ledna do konce června 2023 na českých silnicích došlo k 1759 dopravním nehodám s cyklisty a 23 cyklistů při těchto nehodách zemřelo. K vážnému zranění došlo ve 108 případech. „Za nárůst počtu usmrcených cyklistů mohou zejména první měsíce roku 2023,“ uvedla mluvčí policejního prezidia Irena Pilařová.
Právě v období od ledna do března letošního roku zemřelo o osm cyklistů více než za stejné období loňského roku. To souvisí podle Tomáše Neřolda, vedoucího BESIP, s tím, že z cyklistiky se postupně stává celoroční sport. „Nadměrně vysoký počet smrtelných nehod na začátku roku souvisí s netypicky teplým počasím v lednu,“ říká.
„V posledních letech významně narůstá počet cyklistů v silničním provozu, k čemuž přispívá jednak častější využívání kola na dopravu po městě a také zvýšený prodej elektrokol, která umožňují lidem ve vyšším věku jezdit častěji a na delší trasy,“ uvádí Neřold další důvod vysokých čísel tragicky končících nehod. Oproti době před pandemií covidu-19 automatické sčítání dopravy podle něj eviduje až padesátiprocentní nárůst počtu cyklistů.
Nehody způsobuje především nepozornost řidičů i cyklistů a nepřiměřená rychlost
„Nejčastěji ke kolizím dochází v křižovatkách a v kombinaci s vysokou rychlostí vozidla pak tyto střety velmi často končí pro cyklistu těžkým nebo smrtelným zraněním,“ vysvětluje Neřold.
Srážku auta a cyklisty nejčastěji způsobuje nedání přednosti buď ze strany řidiče vozidla, nebo samotného cyklisty. Další častou příčinou nehod s cyklisty je nezvládnutí řízení vozidla nebo nepozornost kohokoliv z účastníků dopravy. „U nejtragičtějších nehod je pak příčinou nedání přednosti upravené dopravní značkou Dej přednost v jízdě! a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky,“ shrnula Pilařová.
„Je proto zásadní z pohledu řidiče auta pozorně sledovat i více zranitelné: cyklisty, motocyklisty a chodce,“ dodává Neřold. Cyklistům radí navazovat s řidiči vozidel oční kontakt pro ujištění, že o nich člověk za volantem ví.
„Důležitá je také viditelnost. Mít osvětlení vpředu i vzadu, bílé a červené světlo. Červené blikačky by měli cyklisté používat preventivně i během dne. Případně nosit reflexní prvky, které je nahrazují,“ dodává Neřold. V případě takzvaných samonehod, při kterých si cyklista způsobil zranění sám, je důležité dbát na bezpečnost a pozornost při řízení, aby řidič kola správně odhadl stav vozovky.
Průměrně na českých silnicích ročně zemře kolem 40 cyklistů. Nejvíce cyklistů na českých silnicích zahynulo v roce 2015, kdy se celoroční počet vyšplhal na 68 obětí.