Kolovratník a Kupka se převážně shodují na silniční novele. Třecí plochou je odstup od cyklistů

25 minut
UK: Vyšší tresty za dopravní přestupky
Zdroj: ČT24

Vládní návrh novely zákona o silničním provozu bude mít podporu opozice, řekl člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO) v Událostech, komentářích. Úpravu v pondělí představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pozměňovací návrh je Kolovratník připraven předložit v otázce odstupu od cyklistů. Zákon musí být takový, aby ho bylo možné vždy dodržet, reagoval Kupka.

Cílem úprav bylo podle Kupky to, aby jak finanční, tak bodové sankce, odpovídaly závažnosti přestupků. „Není to náhodné. Studujeme vývoj i v jiných státech světa. Především chceme ukázat, že norma, jak vzniká v té úpravě, postihuje více ty nejzávažnější dopravní přestupky. A naopak tam, kde se jedná o přestupky, které obvykle nepůsobí žádné závažné dopravní nehody nebo úmrtí účastníků, jsme benevolentnější,“ uvedl.

Kupka podotkl, že zvyšování pokut se týká sankcí do správního řízení. „Co se týče blokových pokut, tam jsme se rozhodli pro fixní sazby, což zjednoduší práci policistům,“ zdůvodnil. Kolovratník předlohu novely v ohledu pokut vnímá pozitivně. „Ať už z toho důvodu, že návrh, který pan ministr dnes (v pondělí) představil, byl připraven už před dvěma lety,“ podotkl. Tedy za doby vlády ANO a ČSSD.

Základní konstrukci zjednodušení, snížení postihů u bagatelních přestupků a „někdy až odstrašující navýšení“ u těch nejzávažnějších vnímá pozitivně. „Tady musím říct za opozici, že jsem rád, že pan Kupka na to navázal a v tomto trendu pokračuje, takže za nás to bude mít určitě podporu,“ slíbil.

Nesouhlas ale vyjádřil s návrhem úprav v otázce bočního odstupu od cyklistů. Dodal, že je případně připraven předložit pozměňovací návrh. Kupka reagoval, že se snaží nalézt řešení, které by bylo co nejvymahatelnější. „V okamžiku, kdy některý zákon nebo jeho ustanovení nejde v některých situacích dodržet, tak to ve skutečnosti oslabuje jeho autoritu,“ řekl.

Současný návrh stanoví například přísnější postihy za držení telefonu, než ten původní. Podle Kupky je to kvůli tomu, že se jev v poslední době objevuje častěji jako příčina nejvážnějších dopravních nehod. Se změnou Kolovratník souhlasil.

Podle návrhu by mohlo nově také za odmítnutí dechové zkoušky hrozit až 75 tisíc korun. „To je chování, které, tak jak to statisticky dlouhodobě sledujeme, bývá spojeno s dalšími přestupky a chceme mu zabránit,“ vysvětlil Kupka. Kolovratník k výši pokuty poznamenal, že je drakonická. „Ale pochopil jsem, že by asi měla být výchovná nebo řekněme odstrašující,“ uvedl s tím, že jde o správnou cestu.

Řízení od sedmnácti let pod dohledem mentora, které předloha zavádí, Kupka považuje za příležitost, jak může mladý řidič o rok déle získávat zkušenosti. „V doprovodu někoho, komu zpravidla na tom řidiči záleží vůbec nejvíce, což bývají nejčastěji rodiče,“ vysvětlil. Zopakoval, že systém se už pozitivně projevil v jiných státech. Podle Kolovratníka jsou podmínky pro to, kdo může být mentorem rozumné.

Modernizace mohla přijít dříve, připustil Kolovratník

Bodový systém začal v Česku platit před šestnácti lety. Podle Kolovratníka to na řidiče zabralo. „Sám za sebe mohu na vlastní zkušenosti potvrdit, že to smysl má. Že se člověk pak za tím volantem chová rozumněji,“ řekl s tím, že před zahájením své politické kariéry dosáhl kvůli drobnějším přestupkům dvanácti bodů a musel tak absolvovat příslušný proces pro možnost znovu řídit.

„Když se podíváme do statistik dopravní policie od července 2006, vidíme, že tento systém v České republice měl smysl,“ dodal Kolovratník. Domnívá se také, že po letech skutečně nastal čas na modernizaci systému. „Trochu střelím do vlastních řad, mohlo to být možná o něco dříve,“ poznamenal.

Podle Kolovratníka pokud nebude ve sněmovně zásadní spor, mohla by mít vláda ambici nečekat až na leden 2024, ale připravit zákon už na červenec 2023.

Také podle Kupky je patrné, že bodový systém zafungoval „z toho, jakým způsobem se daří snižovat počty nehod.“ Souhlasí s Kolovratníkem v tom, že řidič by po vybodování měl změnit přístup ke svému chování v silničním provozu. „A je to důležitá odezva z celé řady konkrétních situací a od celé řady řidičů,“ uvedl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 12 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 26 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 32 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 13 hhodinami
Načítání...