Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) už má připravenou novelu zákona o státním rozpočtu, kterou by zvýšila letošní schodek až k 500 miliardám korun. V debatě Partie televize Prima řekla, že návrh chce nejprve projednat v koalici. O schválení by případně chtěla sněmovnu požádat do konce června. Uvedla také, že nepodporuje státní záruku pro leteckou skupinu Smartwings. Dopravce názor ministryně překvapil.
O případné další zvýšení schodku chce Schillerová požádat do konce června. Velké deficity očekává i příští roky
Naposledy dolní komora souhlasila se zvýšením schodku na 300 miliard korun 22. dubna. Před pandemií koronaviru byl deficit letošního rozpočtu naplánován na 40 miliard. Schillerová možnou potřebu dalšího zvýšení schodku připustila tento týden.
„Mám připravenou novelu zákona o státním rozpočtu, chci ale o tom mluvit v rámci koalice, je tam několik otázek, co si musíme říci,“ uvedla nyní na Primě. S koaliční ČSSD chce debatovat například o přesunech v rozpočtu, protože ví o některých nespotřebovaných nárocích ke konci loňského roku. „Zcela objektivně ale říkám, že žádné desítky miliard korun úspor v rozpočtu nenajdeme,“ dodala.
Sněmovnu případně o zvýšení schodku požádá do konce června. „Využiji toho, že je tady stav legislativní nouze, ale zatím jsem o tom nedebatovala v rámci vlády,“ nastínila ministryně.
Dodala, že zatím není schopna říci, jaký bude schodek příští rok. „V příštích letech se nevyhneme velkým schodkům, takže budeme samozřejmě ještě určitě mít velký schodek, teď ale neřeknu, jak velký. Já mám jasné priority a budeme postupně konsolidovat, tu konsolidaci jsme si naplánovali na sedm let,“ dodala.
Šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová řekla, že její strana schodek letos kritizovat nebude. „Byť bychom byli rádi, kdyby to nebylo takto nutné,“ uvedla. Vadí jí ale, že reálná rychlost pomoci ekonomice neodpovídá vládním slibům. TOP 09 bude chtít před možným schvalováním zvýšení schodku slyšet detaily a také informace o plánu schodku na příští rok.
ODS čeká od Schillerové oproti předchozím novelám preciznější zdůvodnění, uvedl poslanec Jan Skopeček. Z vládou slibované pomoci ekonomice se podle něj do reálné ekonomiky totiž dosud dostal jen zlomek.
„Rozpočet tak zatím neplní úlohu hospodářsko-politického nástroje k nastartování zamrzlé ekonomiky,“ uvedl. Podle Skopečka není ani důvod na vyhlašování obrovských schodků na roky dopředu. „Nedovolme vládě zneužívat covid-19 jako zástěrku a záminku k obřímu zadlužení na roky dopředu bez nejmenší spojitosti s dnešní krizí,“ dodal.
Schillerová nepodporuje státní záruku pro společnost Smartwings
Ministryně financí se pak odmítavě vyjádřila ohledně státní záruky pro leteckou skupinu Smartwings. Podle serveru Lidovky.cz společnost požádá stát o půjčku 900 milionů korun. Další zhruba miliardu korun by do firmy měli vložit její akcionáři. Valná hromada firmy se ve čtvrtek dohodla, že v případě dohody se státem budou záchranu firmy financovat všichni akcionáři.
„Jak sleduji ten vývoj, tak si myslím, že podpora pro Smartwings není na pořadu dne jako taková. V tuto chvíli jsou tam akcionáři a ti se vyjádřili k podpoře společnosti,“ řekla v diskusi ministryně. Státní záruka by podle ní byla v parlamentu těžko obhajitelná, když by měla být jen pro jednu firmu. „To byla věc, kterou jsem nepodporovala od samého začátku,“ uvedla.
Záležitost nyní náleží do pravomoci ministerstva průmyslu, dodala Schillerová. „Ale nezaznamenala jsem, že by konkrétní podpora byla na stole, že by o ní bylo jednáno,“ řekla. Vedle státní záruky, se kterou nesouhlasí, nevidí ani žádný jiný způsob, jak situaci Smartwings řešit. V polovině května Schillerová ovšem řekla, že jí nedává smysl nic jiného, než aby stát koupil ve Smartwings stoprocentní podíl. Uvedla tehdy, že kapitálový vstup státu je logickou možností.
„Pokud se česká vláda rozhodne nepomoci české letecké společnosti, zvolí zcela odlišný postup, než volí ostatní státy nejen v EU, které svým aerolinkám pomáhají,“ reagovala v neděli mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Vyjmenovala několik leteckých společností, které podle ní stát podpoří. Mezi nimi například Lufthansu, Ryanair, EasyJet, Delta, JetBlue nebo American Airlines.
Garance za úvěr nebo půjčka, o kterou Smartwings žádá, jsou podle dopravce pouhým zlomkem v porovnání s tím, v jakých částkách jsou pomoci poskytovány aeroliniím ze strany všech nejen evropských států. Dufková upozornila, že letecká společnost se do současné situace nedostala vlastní vinou.
„Pro tak velké firmy jako Smartwings stát bohužel nepřipravil během tří měsíců žádný program podpory a soustředil se pouze na pomoc malým a středním firmám. Vypsané programy jako COVID participaci Smartwings na žádném z nich neumožňují,“ dodala mluvčí.
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Samotná společnost uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.