Opuštěnou trať z filmu Páni kluci vyspraví pražce z metra, vrátí se na ni provoz

Občanské sdružení Zubrnická museální železnice letos dokončilo obnovu části trati mezi Zubrnicemi a Lovečkovicemi na Litoměřicku. Její část je známá především z filmu Páni kluci. Na zrekonstruovaný půlkilometrový úsek se tak v neděli po 41 letech od ukončení provozu vydá první vlak. Spolek dál plánuje příští rok pokračovat v obnově dalšího kilometru trati.

Železniční zastávka Zubrnice-Týniště
Zdroj: ČTK Autor: Zavoral Libor

„V neděli bychom měli oficiálně vůbec poprvé vyjet s naší historickou lokomotivou na nový půlkilometrový úsek mezi Zubrnicemi a Lovečkovicemi. Je to pro nás jednoznačný úspěch,“ řekl člen sdružení Zubrnická museální železnice Martin Kašpar.

Na znovuobnovené trati se muselo nově osadit zhruba 700 až 800 dřevěných pražců. Z toho asi dvě stovky z nich pochází z tunelů pražského metra. Sdružení se od dárců podařilo na rekonstrukci vybrat přes jeden milion korun. „Část prací nám pak zajistili partneři,“ dodal Kašpar.

Jak se bude nová půlkilometrová část trati dál využívat, není zatím jasné. „Jeden z plánů je, že by na tento nový úsek zajížděly některé linky. A turisté by pak pokračovali dál pěšky po trati, která sice teď není hotová, ale pracovat by se na ní mělo od příštího roku,“ doplnil Kašpar. Poté už by zbývaly do Lovečkovic, kam spolek plánuje zatím trať obnovit, zhruba tři kilometry.

Výměna pražců v pražském metru
Zdroj: ČTK
Autor: Roman Vondrouš

Devatenáctikilometrová trať mezi Velkým Březnem a Úštěkem byla zprovozněna v roce 1890. Po 88 letech provozu na ní ale vlaky přestaly jezdit. Od roku 1993, kdy byl na trati krátkodobě obnoven provoz, usiluje o její rekonstrukci občanské sdružení Zubrnická museální železnice.

V roce 2010 se pak pro cestující znovu obnovil nepravidelný provoz na zhruba šestikilometrovém úseku mezi Velkým Březnem a Zubrnicemi. Celá trať je unikátní svými sklonovými poměry, které jsou místy stejné jako na ozubnicové dráze.