Opravy nejdelšího modernizovaného úseku D1 nabírají zpoždění, stavbařům hrozí pokuta v desítkách milionů

3 minuty
Podle ŘSD musí opravy mostu skončit nejpozději v půlce prosince
Zdroj: ČT24

Oprava dálnice D1 v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem nabrala výrazné zpoždění. V úterý měl být otevřen most na 104. kilometru, který je součástí úseku, jeho přestavba ale nabrala zpoždění už 40 dnů. Stavbařům proto hrozí milionové pokuty. Padla ale možnost vyměnit stavební firmu. Přitom na zpoždění na tomto úseku silničáři poukazují už poněkolikáté.

Výměna by podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla znamenala další zdržení: „Kdybychom rázným způsobem s těmito zhotoviteli ukončili veškerou činnost, tak by nám trvalo možná rok, rok a půl, než by se nám podařilo sem po nové soutěži vrátit další stavební firmu. To znamená, hledáme jiné řešení,“ řekl Rýdl s odkazem na právní analýzy. ŘSD podle něj tlačí na dodavatele stálými kontrolami.

Kromě zprovoznění mostu by stavbaři měli do zimy zajistit plný provoz opravované části dálnice. Na dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je teď rozkopaný středový pás, kde dělníci dělají novou kanalizaci. Do zimy by ale měl být podle mluvčího upravený a osazený funkčními svodidly.

Jde o nejdelší úsek v rámci modernizace D1

Opravy 13,6 kilometru dlouhého úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly letos 15. března. Zakázku za 1,75 miliardy korun provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební společnosti Geosan Group. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem. Jeho přestavba by měla být dokončena v první polovině roku 2020.

Most na 104. kilometru převádí přes dálnici silnici II. třídy od Štoků na Větrný Jeníkov. „Ta stavba vůbec nepřipomíná stav, kdy bychom mohli uvádět do provozu. Dokonce není ani mostovka, není dokončená základní konstrukce mostu,“ řekl Rýdl. Mluvil o laxním přístupu k provádění spodní stavby a špatné koordinaci prací na nosné konstrukci mostu.

„Problém je přímo v organizaci práce, kdy mezi jednotlivými fázemi výstavby docházelo k prostojům. Na stavbě bylo málo pracovníků, dělalo se méně, než se dělat mohlo,“ vysvětluje Lucie Vališová z VPÚ Deco, který provádí technický dozor na stavbě.

Za nejzazší možný termín jeho zprůjezdnění Rýdl označil polovinu prosince. Penále, které by za zpoždění jen u tohoto mostu mohly stavební firmy dostat, by se podle něj hrubým odhadem blížily k nákladům na stavbu mostu, které jsou kolem 35 milionů korun.

Opravy D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou provádí ŘSD postupně od roku 2013. Práce teď kromě výše zmiňovaného úseku na Vysočině probíhají už jen mezi exity 21 Mirošovice a 29 Hvězdonice, kde podle Rýdla problémy nejsou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 6 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 20 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...