Prázdninový provoz na silnicích: 119 mrtvých, 5742 raněných a škody za více než miliardu

Policie během letních prázdnin vyšetřovala 17 835 dopravních nehod, při kterých zemřelo 119 lidí. Proti loňským prázdninám bylo o 18 obětí víc, z dlouhodobého hlediska to však je druhý nejnižší počet od roku 1990. Těžká poranění v nehodách utrpělo 488 lidí a celkové škody přesáhly miliardu korun.

Hlavní příčinou nehod je nevěnování se plně řízení vozidla, v létě k tomu přispívá i teplé počasí, ostré slunce a únava. Na tiskové konferenci to řekl ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Nehodovost o letních prázdninách
Zdroj: Policejní prezidium ČR

Několik vážných dopravních nehod o prázdninách souviselo s přejetím do protisměru na běžné komunikaci. „Zpravidla se jednalo o přehledné, rovné úseky, kdy řidič z nezjištěných příčin vjel do protisměru. Nepozornost a únava mohly být hlavní příčinou. Zaznamenali jsme i několik dopravních nehod, kdy se evidentně jednalo o návrat z dlouhé cesty ze zaměstnání či z dovolené,“ uvedl Lerch.

Tisková konference ředitele dopravní policie Tomáše Lercha (zdroj: ČT24)

Od ledna do srpna policisté vyšetřovali 68 002 nehod, při nichž zemřelo 349 lidí. Proti minulému roku jde za stejné období o nárůst o 797 nehod a 25 obětí.

Dlouhodobé zlepšování

„Trend posledních let je i přes letošní výsledky z hlediska usmrcených a těžce zraněných spíše pozitivní. Naopak kontinuálně roste počet nehod, což se netýká jen letních prázdnin, ale celého kalendářního roku. Pozvolný nárůst je ovlivněn vyšším počtem vozidel a větší intenzitou silničního provozu,“ poznamenal Lerch.

Loni na silnicích zemřelo 101 lidí, což je vůbec nejméně. V předcházejících letech počet obětí silniční dopravy přesáhl 120. Nejtragičtějším byl rok 1993, kdy jen během prázdnin zemřelo 291 lidí.

Těžká poranění během července a srpna utrpělo 488 lidí, což je o 16 méně než loni. Lehkých poranění nehody způsobily 5254 a to je o 220 více než v roce 2017.

Policisté zaznamenali nárůst počtu obětí při nerespektování přednosti v jízdě, naopak ubylo nehod zaviněných nepřizpůsobením rychlosti stavu vozovky. Ubývá také nehod zaviněných pod vlivem alkoholu, v případě drog je nárůst minimální.

„I díky cílenému dohledu ze strany policie se daří České republice udržet míru nehod pod vlivem drog výrazně níže, než je tomu u alkoholu. V jeho případě se bavíme dlouhodobě zhruba o čtyřech procentech případů, u drog o 0,2 až 0,3 procenta z celkového počtu nehod šetřených policií,“ konstatoval.