Příjezd k nehodám na dálnici komplikují řidiči. Neví, jak se v krizi zachovat

Příjezd k nehodám na dálnici komplikují řidiči, kteří stále neznají pravidlo záchranné uličky. Přesto podle ministerstva informační kampaň potřeba není. Samotné záznamy hasičů z předchozích nehod ale ukazují, že řidiči nevědí, jak se v krizových situacích zachovat.

Příjezd hasičů nebo záchranářů k místu nehody na dálnici se může prodloužit také proto, že řidiči nevytvoří takzvanou záchrannou uličku. Ta slouží k průjezdu záchranky či hasičského nebo policejního vozu. Osvětu však ministerstvo neplánuje, a to přesto, že ji loni slibovalo.

„Řidiči toto pravidlo znají,“ myslí si Martin Farář z oddělení BESIP ministerstva dopravy. „Není to pouze na BESIPu, ale také záleží na tom, jak se toto pravidlo vyučuje v autoškolách. To hraje zásadní roli,“ dodal Farář.

Řidičům hrozí pokuta až dva tisíce korun

Podle zkušeností hasičů však řidiči často neví, kam na dálnici zajet, aby umožnili průjezd záchranných vozů. Za špatnou reakci jim přitom hrozí pokuta až dva tisíce korun.

Řidiči neznají pravidlo záchranné uličky (zdroj: ČT24)

V sousedním Rakousku přitom viníci zaplatí za tento prohřešek až dva tisíce euro. Pravidlo záchranné uličky tam platí od roku 2012, na rozdíl od České republiky tam ale osvěžila lidem pamět velká informační kampaň.

  • Na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou pruzích musí řidiči v levém pruhu v případě kolony zajet co nejvíce doleva, ti kteří jsou v pravém pruhu pak co nejvíce doprava. Mezi nimi tak vznikne tzv. záchranná ulička. Když je dálnice širší, platí stejné pravidlo – ti, kteří jsou vpravo, zajedou co nejvíce doprava, všichni ostatní ve zbývajících pruzích se natlačí co nejvíce doleva.
  • Uličku je třeba začít vytvářet ihned, jakmile se vozidlo dostane do kolony. Ulička by měla být široká tři metry, aby projely i velké sanitní vozy.
  • Pozor, v zahraničí se proti české praxi, kde vzniká průjezdní kordon vpravo, ulička vytváří více vlevo.
Vydáno pod