Kraje budou dostávat příspěvky na vlaky dalších 15 let

Kraje budou i po roce 2019 dostávat od státu příspěvky na objednávání osobních vlaků. Podle mluvčího vlády Martina Ayrera se na tom na nočním jednání shodli ministři. Stát krajům přispěje 30 haléřů na každou korunu, kterou za provoz regionálních vlaků utratí.

Konečný rozsah spoluúčasti státu na objednávání regionálních vlaků dojednalo ministerstvo dopravy se zástupci krajů a premiérem Bohuslavem Sobotkou v minulém týdnu. Způsob, kterým bude stát krajům přispívat, by pro něj měl znamenat každoroční výdaj 2,9 miliardy korun. V úvahu připadaly i další dvě varianty, jedna byla skoupější, jedna naopak štědřejší, kdy by stát hradil až polovinu nákladů.

Nový model financování regionálních vlaků se týká období 2020 až 2034. Podle serveru iDnes.cz proti němu protestoval majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Chtěl, aby stát podmínil příspěvky na objednávání krajské dopravy předchozím vysoutěžením dopravců. „Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů,“ řekl Jančura. Dodal, že v případě schválení původní varianty bez soutěží by měl odstoupit ministr financí Andrej Babiš.

Stát pomáhá krajům s objednáváním regionálních vlaků od roku 2009. Tehdy – krátce po vyčlenění nákladní dopravy do dceřiné společnosti ČD Cargo – přišly České dráhy s podstatně vyššími požadavky na kompenzaci ztrát než dříve. Hrozilo proto drastické seškrtání regionální železniční dopravy. Výsledkem bylo memorandum, které zaručilo krajům celkem 2,6 miliardy korun od státu. Nic na tom nezměnily ani pokusy někdejšího ministra financí Miroslava Kalouska příspěvky snížit nebo zrušit. Po roce 2013 se naoapak začaly zvyšovat o inflaci.

Kraje objednávají u železničních dopravců osobní a spěšné vlaky, za určitých okolností se také podílejí na provozu rychlíku. V současnosti platí v krajích dlouhodobé smlouvy, zakázky vesměs získaly České dráhy. Soutěže na regionální dopravu v minulosti proběhly v Libereckém a Karlovarském kraji, uspěly v nich České dráhy, Vogtlandbahn a Viamont.