Václav Fischer neuspěl s žalobou na stát kvůli zadržování dvou letadel

Podnikatel Václav Fischer neuspěl u Nejvyššího soudu s žalobou na stát. Nárokoval si od něj náhradu škody 334 milionů korun, kterou měl způsobit ušlý zisk při zadržování dvou letadel v konkurzní podstatě.

Podnikatel v cestovním ruchu Václav Fischer žaloval stát na základě vyhraného sporu o vlastnictví dvou letadel Boeing 737 z ledna 2014. Nejvyšší soud ale jeho aktuální žádost o náhradu škody nepřipustil. Fischer chtěl od státu peníze za snížení hodnoty letadel i ušlý zisk na leasingových splátkách. Firma Aircraftleasing Meier und Fischer (AMF) tak neuspěla s dovoláním, které soud částečně odmítl, částečně zamítl. Nárok na náhradu škody předtím neuznaly ani obecné soudy. Dovolání čekalo na rozhodnutí několik let. Konkrétní detaily rozhodnutí nemůže mluvčí soudu komentovat, dokud verdikt nedostanou účastníci řízení.

  • "Jsem překvapen a zklamán. K vlastnímu rozhodnutí se vyjadřovat nebudu. Jsem přesvědčen o tom, že ve všech sporech okolo v České republice zašantročeného majetku nakonec uspěji," napsal Václav Fischer.

Ve firmě AMF míval Fischer podle dostupných informací většinový podíl, letouny sloužily v jeho někdejší letecké společnosti. Na letadla v konkurzní podstatě společnosti Charter Air (bývalý Fischer Air) si zároveň dělala nárok společnost AMF, a proto se domáhala jejich vyloučení z konkurzní podstaty. Fischer konkurz považuje za bezdůvodný a neplatný od samotného začátku. Správce i přesto stroje prodal. Jejich prodejní cena přitom činila zhruba 40 milionů korun, což byl zlomek původní hodnoty. Oba letouny kvůli složitým soudním sporům stály téměř pět let na Ruzyni, nyní by podle zpráv v médiích měly být v Nigérii. 

Před dvěma lety Nejvyšší soud vyhověl jinému dovolání AMF a nařídil Vrchnímu soudu v Praze, aby znovu řešil osud peněz získaných dražbou letadel. Vrchní soud pak v lednu 2014 rozhodl ve prospěch Fischera, že letadla do konkurzní podstaty nepatřila. „Já musím trvat na tom, abych za postupy konkurzních soudců a správců byl odškodněn,“ uvedl loni Fischer.

Od založení ke konkurzu

Fischer založil v roce 1996 společnost Fischer Air, aby vozila klienty jeho cestovní kanceláře na dovolenou. V roce 2003 vyplynuly na povrch finanční potíže Fischerových firem a novým majitelem se stala společnost K&K Capital Group miliardáře Karla Komárka. Následovala série sporů o značku Fischer. V roce 2005 se Komárek rozhodl letecký byznys kvůli ztrátovosti ukončit a někdejší Fischer Air, přejmenovaný na Charter Air, skončil v roce 2006 v konkurzu, kam byly zařazeny i Fischerovy boeingy.