Přechody jsou nebezpečné, zlepšování jde pomalu

Praha – Třináct chodců loni přišlo o život, když přecházeli po přechodu. Podle policie nelze vinit pouze nepozorné či bezohledné řidiče – některé přechody, kde k tragickým nehodám dochází, charakterizuje jako nebezpečné. Obce však na výzvy k jejich úpravě nereagovaly – buď nemají peníze, nebo nenalezly vhodné technické řešení.

Nebezpečných přechodů ubývá jen pozvolna (zdroj: ČT24)

Osmdesátiletá žena loni zahynula na přechodu pro chodce v ústecké Všebořické ulici. Je považován za jeden z nejnebezpečnějších ve městě. I přes výstražné světlo ho řidiči dobře nevidí, dopravní značka i „zebra“ jsou stíněny stromy, hned za přechodem začíná autobusová zastávka, která dále rozptyluje. „Hodně rizikové, hodně nebezpečné místo,“ charakterizoval přechod Jan Pechout z oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Bezpečnost přechodu má jasná kritéria, splnit je však stojí peníze

Pro bezpečnost přechodů existují jasná kritéria. Špičkově zabezpečený přechod by měl mít tzv. světelnou závoru, bezpečnostní ostrůvek či ostrůvky, bezbariérový přístup na chodník a také by měl být zřetelně vyznačen. Vhodné je také výrazné osvětlení. „Měl by vše splňovat tak, aby řidič viděl, že přechod tam je,“ shrnul Jaroslav Kučera z BESIPu. U rizikových přechodů, na které často již léta marně poukazuje policie, tyto prvky chybí, občas je přechod „vygumován“, takže si řidiči musí všimnout vodorovné značky. Na osvětlení či středový ostrůvek mohou chodci rovnou zapomenout. Řada rizikových přechodů je v Plzeňském kraji. Obce často na výtky reagují, až když se na nich stane vážná nehoda. Je tomu tak i ve Chválenicích na problematickém přechodu u školy „Úraz už se nám tady stal: jeden chlapeček, když auto nedobrzdilo,“ podotkla ředitelka ZŠ a MŠ Chválenice Zdeňka Hiclová.

Nyní již obec rekonstrukci přechodu připravuje. Podle starosty Pavla Kvidery se změní délka přechodu, radnice za úpravu zaplatí 400 tisíc korun. Právě peníze jsou největší překážkou rychlého zabezpečení všech přechodů. Občas ale nastane problém i s technickým řešením. To se nepodařilo nalézt v případě přechodu přes frekventovanou státní silnici v Sulkově.

Přechod není. Někdy je to závada, jindy záměr

Ne vždy je ale problémem konstrukce přechodu. Nedaleko zmíněného rizikového přechodu ve Všebořické ulici jich je u nákupních center ještě několik, následuje ale dlouhý úsek bez přechodů. Lidé, kteří tudy přicházejí, tak raději volně přebíhají silnici. Ne vždy ale nepřítomnost přechodu zavání neštěstím. V některých případech nebezpečné zebry zmizely a místo nich vznikly středové ostrůvky vyznačující tzv. místa k přecházení. Na nich nebývají chodci ukolébáni přesvědčením o své přednosti, a bývají pozornější, místo je potom rázem bezpečnější. Pozornější jsou podle Václava Ircinga z BESIPu i řidiči, kteří musí být opatrní kvůli středovému ostrůvku, který zužuje vozovku.

Právě nepozorností chodců i řidičů ale může přijít vniveč veškeré zabezpečení. V centru Ústí nad Labem počátkem února srazilo auto chodce na jednom z nejlépe zabezpečených přechodů. Muž vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, řidič se naopak podle kamerového záznamu nepokusil brzdit, i když bylo již patrné, že chodec bude přecházet.