Stavbu zbylého úseku dálnice komplikují spory, kdy se odpůrci zvolené trasy dálnice snaží u soudu zneplatnit stavební povolení i samotné územní řízení. Podle radního pro dopravu Jiřího Šulce se tak příprava vrací asi o deset let zpět.
„Je nanejvýš nutné, aby se do toho vložila nejvyšší místa. Ekologičtí aktivisté se snaží stavbu protahovat a prodražit,“ dodala hejtmanka Vaňhová. Představitelé Ústeckého kraje by chtěli, aby vláda stavbu prohlásila za veřejný zájem.

Reportáž Jana Stuchlíka
Stavbu má zrychlit i změna zákona
Líbilo by se jim také, kdyby se docela změnila legislativa, aby odpůrci plánované dálnice nemohli napadat jednotlivá stavební povolení na akci, jež má platné územní rozhodnutí. Podle Marie Nádvorníkové z Ředitelství silnic a dálnic by tak mohlo být nadále možné pouze jedno odvolání proti územnímu rozhodnutí.
ŘSD v současnosti po řadě procesů chybí stavební povolení na necelé dva kilometry z plánovaného šestnáctikilometrového úseku. Dokončení dálnice se tak očekává pravděpodobně až v roce 2012.
Ubližují ochránci přírody lidem?
Podle starostů obcí, kterými jezdí kamiony a auta, protože nemají dálnici, už ekologové nechrání přírodu, ale naopak škodí lidem. Ekologové jsou ale přesvědčeni, že je vše důsledkem pochybení úředníků při přípravě stavby. „Zasádní je, že se zde porušovaly zákony při schvalování dálnice D8,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ekologické skupiny v čele s organizací Děti Země napadají zákonnost jednotlivých dokumentů, protože se jim nelíbí zvolená trasa dálnice. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů v Českém středohoří. Kromě řady žalob se ekologové odvolávají téměř proti všem rozhodnutím úřadů, napadají například i rozhodnutí o povolení přeložky plynu či elektřiny.