Českou železnici čeká smršť novinek

Praha – V posledních měsících vyhlásily České dráhy nebývalé množství výběrových řízení, jejichž výsledkem má být obnova vozového parku pro dálkovou i regionální dopravu. Jde o dodávky nových vozidel i rekonstrukce, o dalších nákupech navíc vedení drah uvažuje. Ačkoli minulá léta ukázala, že zdaleka ne vždy se podaří plány drah uskutečnit a některé tendry musely být zrušeny pro nezájem výrobců, tentokrát už se podařilo první krok udělat a nová vozidla začala přicházet. Nenakupují ale pouze ČD, na české koleje míří dva další dopravci, kteří chtějí připravit dráhy o jejich zlatou žílu – linku Praha–Ostrava. Jeden z nich, společnost Regiojet, již dostala zelenou pro provoz první z devíti pořízených lokomotiv, prozatím ji však hodlá pronajímat nákladním dopravcům.

Konkurence má první schválenou lokomotivu - zatím k pronájmu

Takzvanou technickobezpečnostní zkoušku (TBZ) má postupně získat všech dalších osm lokomotiv Škoda, které společnost Regiojet koupila loni v Itálii. Pořízené lokomotivy odpovídají české řadě 163. RegioJet je zatím chce pronajímat nákladním dopravcům.

Dvě lokomotivy se poprvé objevily na trati na konci ledna a první z nich složila v úterý TBZ, která je poslední podmínkou pro provoz a zhruba odpovídá technické kontrole u automobilů. Druhá již dokončená lokomotiva by měla zkoušku absolvovat hned vzápětí. Na plánované lince z Prahy do Ostravy chce dceřiná firma dopravce Student Agency provozovat své lokomotivy od poloviny roku.

Od rušení k Regioshuttlu

Několik let hovořili zástupci ČD o nákupu ojetých vozů z Německa, které by zbavily dálkovou dopravu nejhoršího. Plány vyvrcholily výběrovým řízením, které bylo zrušeno – zájemci nesplnili podmínky, resp. nabídli příliš vysokou cenu. Podobně skončily plány na pronájem moderních motorových vozů. Potom ale získaly dráhy smlouvy se státem i s kraji, které jim zaručily, že budou příštích deset let zajišťovat nezanedbatelnou část železniční dopravy v Česku, současně většina krajů požadovala postupnou modernizaci vozového parku.

A tak bylo na jaře vypsáno další výběrové řízení – po delší době šlo o první nákup docela nových vozidel, který se vydařil. Šlo o nákup dieselových jednotek pro regionální dopravu v Libereckém kraji a na Vysočině. Do tendru se přihlásila firma Stadler, uspěla a začala připravovat 33kusovou dodávku vozidel. Poté přišla smršť dalších tendrů.

Stovky rekonstrukcí, desítky novinek

Většina výběrových řízení na nákup nových vlaků souvisí s požadavky krajů na modernizaci vozového parku ČD a dopravce použije pro nákup vozidel i peníze z regionálních operačních programů. V současnosti dráhy shánějí patnáct tříčlánkových elektrických jednotek a další čtyři dvoučlánkové dvousystémové elektrické vlaky. Před Vánoci dráhy zrušily výběrové řízení na další čtyři elektrické jednotky, tendr by však měl být vypsán znovu na vyšší počet vlaků. Probíhá také tendr na rekonstrukci 31 starých motorových a přívěsných vozů, ze kterých dosud vznikaly Regionovy – a vyhraje-li šumperský Pars, vzniknou z nich i tentokrát. Drobnější rekonstrukcí mají projít také čtyři elektrické soupravy řady 560, které zajišťují příměstskou dopravu v okolí Brna.

Dopravce také už oznámil vítěze některých tendrů, které v posledních měsících vypsal. Škoda Vagonka tak získala zakázku na dodávku osmi dvoupodlažních jednotek pro příměstskou dopravu (City Elefant), Pars vyrobí 62 souprav Regionova a Stadler dodá 33 motorových jednotek Regioshuttle. Neoficiálně je znám také vítěz soutěže na dodávku dalších 31 nových motoráků – má jím být polská Pesa.

Nákupy nových vozidel ČD

  • 8 dvoupodlažních elektrických jednotek od Škody
  • 33 dieselových jednotek od Stadleru
  • 31 dieselových jednotek od Pesa
  • 19 elektrických jednotek od dosud nevyhlášeného dodavatele

Dálkové dopravě mají pomoci především rekonstrukce již používaných vagonů. Již na podzim začaly rekonstrukce 58 vagonů z 60. let, které prošly rekonstrukcí v polovině 90. let a poté jezdily na spojích kategorie Intercity a Eurocity. Protože jim ale chyběla klimatizace, uzavřený odpadový systém nebo zásuvky, poslaly je dráhy na druhou modernizaci do ŽOS Trnava. Na těch nejvýznamnějších spojích je doplní 40 vozů vyrobených v druhé polovině 80. let. Ty mají projít ještě rozsáhlejšími změnami – zrušena budou kupé, ve velkoprostorovém uspořádání nabídnou víc míst k sezení, dosazena bude klimatizace nebo zásuvky. Počet vagonů po vlaky vyšší kvality se ale nezvýší – všechny vagony, které se rekonstruují nebo rekonstrukcí projdou, už dnes na spojích IC/EC jezdí. Jenom drobně může situaci zlepšit rekonstrukce 21 restauračních vozů, kterou má provést ŽOS Vrútky.

Rychlíkovou dopravu má drobně pozvednou revitalizace „koženek“ – vagonů ze 70. a 80. let minulého století. Zakázku na opravu 110 oddílových vozů získala společnost Janoza. Výrazněji má být upraveno 150 velkoprostorových vozů, z nichž část dnes jezdí v regionální dopravě, zbytek na rychlíkách. Dostanou nové sedačky nebo těsnější okna. Výběrové řízení na jejich modernizaci zatím probíhá.

Rekonstrukce vozidel ČD

  • 62 dieselových jednotek Regionova od Pars
  • 31 dieselových jednotek od dosud nevyhlášeného dodavatele
  • 4 elektrické soupravy od dosud nevyhlášeného dodavatele
  • 110 rychlíkových oddílových vozů od Janozy
  • 150 rychlíkových velkoprostorových vozů od dosud nevyhlášeného dodavatele
  • 40 vozů pro vlaky IC/EC od ŽOS Trnava
  • 40 vozů pro vlaky IC/EC od dosud nevyhlášeného dodavatele
  • 21 restauračních vozů od ŽOS Vrútky

Novinky do čela vlaků

Současně s rekonstrukcí vagonů probíhá také drobná obnova lokomotivního parku. Nejviditelnější novinkou je dlouho odkládaná dodávka dvaceti rychlíkových elektrických lokomotiv od Škody, které by měly být schopny zajíždět i do zahraničí. V českotřebovské CS Loko probíhají také rekonstrukce dieselových lokomotiv ze 70. let, které by měly zajistit provoz rychlíků na neelektrizovaných tratích. Vlastními silami potom provádějí ČD drobné rekonstrukce starších elektrických lokomotiv, kterým zvyšují maximální rychlost na 140 kilometrů za hodinu.

Možná přijde i Railjet

Velké pozdvižení vyvolaly úvahy o možném odkupu šestnácti sedmivozových netrakčních jednotek typu Siemens Viaggio Comfort známých také Railjet. Objednaly je Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), ale nakonec je neodeberou. Kdyby ČD soupravy odkoupily, bylo by to pro rakouského dopravce výhodné – nemusel by platit penále – a ČD by moderní vlaky získaly za zvýhodněnou cenu. I přesto ale není jisté, zda dráhy dají dohromady dost peněz – a také, zda bude možné kontrakt převzít bez vypsání nového výběrového řízení.

Pokud by se nákup Railjetů podařil, mohl by změnit podobu dálkové dopravy ČD. Šestnáct sedmivozových souprav společně s dalšími sedmi sedmivozovými jednotkami Pendolino a dalšími 71 vagony, které v posledních 15 letech koupily ČD jako zcela nové od Siemensu, by mohly zajistit provoz na většině vlaků vyšší kvality.

ČD už nejsou samy

Vedle smluvních požadavků krajů nebo nespokojenosti cestujících vede dráhy k modernizaci vozového také ohlášený příchod konkurence. Na důležitou linku Praha–Ostrava, která nemá konkurenci v podobě dálnice (jako pražsko-brněnská linka) ani na ní vlaky nezpomalují opravy a časté poruchy (jako na pražsko-plzeňské lince) chce v příštích letech kromě zmiňovaného Regiojetu vyjet také Rapid Express. Obě společnosti budou soutěžit s Pendoliny, ale především s levnějšími expresy a vlaky Intercity, jejichž kvalita pokulhává za očekáváním cestujících.

Společnost Rapid Express, jejíž pražsko-ostravské vlaky se mají jmenovat Leo Express, naopak už oznámila, že od švýcarského Stadleru koupí pět elektrických jednotek Flirt. Ty jsou sice určeny především pro regionální dopravu, podle dopravce ale budou dodány v dálkové verzi Intercity.

Vozové parky soukromých dopravců

Regiojet:

  • 9 lokomotiv od Ferrovia Nord Milano (původně od Škody)
  • 50 osobních vozů od dosud nevyhlášeného dodavatele

Rapid Express:

  • 5 elektrických jednotek Flirt od Stadleru
  • Regiojet autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1594/159343.jpg
  • Regioshuttle autor: Luboš Pavlíček, zdroj: ČTK http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1624/162371.jpg
  • City Elefant autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1478/147718.jpg
  • Pesa SA134 autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2251/225029.jpg
  • Rekonstruovaný vagon autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/6/587/58630.jpg
  • Revitalizovaný vůz autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1503/150263.jpg
  • Rekonstruovaná lokomotiva řady 750.7 autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2229/222818.jpg
  • Eurocity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1673/167254.jpg