ČSSD navrhla omezení nákladů stran na volební kampaň

Praha – Novelu, která by omezila stranické náklady na volební kampaň na 80 milionů korun ročně, chce v Senátu prosadit ČSSD. Současně chce zakázat firmám sponzorování stran, které by navíc od jednotlivců směly získat darem nejvýše jeden milion korun za rok. Sociální demokraté pro předlohu získali podpisy zástupců dalších tří stran včetně lidovců. Senát začne novelu volebních zákonů a zákona o politických stranách projednávat na lednové schůzi.

Cílem novely je podle jejích tvůrců „zabránit korumpování stran prostřednictvím soukromého dárcovství, omezení výdajů vynakládaných stranami na volební kampaně a posílení transparentnosti financování stran“. Možnosti transparentnějšího financování stran zpracovávalo také ministerstvo vnitra, jeho analýza s limity na volební výdaje nepočítá. Přesto vládní koalici možná nezbude než na požadavky opozice v čele s ČSSD kývnout, pokud bude chtít prosadit svůj volební kodex. Podle ústavy totiž volební zákon musí být schválen ve stejném znění sněmovnou i Senátem, v němž mají sociální demokraté většinu.

ČSSD měla po loňských parlamentních a komunálních volbách dluh ve výši 360 milionů korun. Základní příjmy strany tvořily státní a členské příspěvky. Sponzorské dary nebyly podle bývalého předsedy kontrolní komise strany Martina Starce nijak významné. Na nedostatek sponzorů si nestěžovaly vládní strany. ČSSD „ležel v žaludku“ hlavně příspěvek finančníka Zdeňka Bakaly, který loni mezi trojici vládních stran rozdělil téměř 30 milionů korun.

Limit 80 milionů korun má platit pro volby do sněmovny, Evropského parlamentu a krajských zastupitelstev. V případě senátních voleb by měl být limit tři miliony korun ročně na každého kandidáta. Samotní kandidáti by pak podle předlohy nesměli do kampaně investovat více než 300 000 korun. S omezením nákladů na kampaň před komunálními volbami novela nepočítá, ani s náklady na kampaň při očekávané přímé volbě prezidenta.

ČSSD chce také uzákonit, že náklady na pozitivní i negativní kampaň „smějí vynakládat pouze strany, hnutí a jejich kandidáti“. Strany by byly podle novely povinny platit za reklamní plochy přímo jejich vlastníkovi. Vyúčtování nákladů na kampaň by musely předkládat do 60 dnů od voleb sněmovnímu kontrolnímu výboru pod hrozbou ztráty části státního příspěvku.

Novela, která by měla platit od roku 2013, má také zavést zveřejňování výročních finančních zpráv stran na internetu. Novelu předložilo 11 senátorů v čele s místopředsedou ČSSD Jiřím Dienstbierem. Podepsali se pod ni všichni nejvyšší představitelé ČSSD v senátu vyjma Zdeňka Škromacha, tři zástupci KDU-ČSL v čele s Petrem Pithartem, Alena Dernerová (za Severočechy.cz) a Marta Bayerová z KSČM. KSČM by chtěla ještě přísnější omezení nákladů na kampaň, a to na 50 milionů korun, na prosazení ale nemá dost sil.