Radiožurnál zjistil, že ocelové nosníky mostu na D47 rezivějí víc, než je zdrávo, a to teprve čtyři roky od předání stavby. Ocel měla být přitom speciálně ošetřená, a proto je také dražší než ta klasická, která se musí natírat. Na některých místech ale ochrana oceli vůbec nefunguje. Při kontrole si toho všimla Miloslava Pošvářová.
Miloslava Pošvářová
„Mostům jsem vytýkala korozní poškození dolních pásnic a svarů, který je způsobený z toho důvodu, že jsou chybně navrženy a provedeny odvodňovače. Dochází k zatékání vody kontaminované chloridy na ocel a tato ocel rapidně koroduje.“
Pošvářová je přesvědčená, že dostala výpověď schválně
Její slova zazněla ve vysílání Radiožunálu včera ráno, už v poledne dostala výpověď. O důvodech nepochybuje ani okamžik. Ředitel firmy Radko Bucek ale spojitost mezi jejím vyhozením z práce a vyjádřením pro Radiožurnál odmítá. „V podstatě důvod je spíš úprava pracovních vztahů, protože naše firma Mott MacDonald se ubírá směrem spíše designérským, to znamená projekčním, kdežto její portfolio je čistě konzultační a de facto hodně osobní. Takže došlo k dohodě, že vlastně nemá valný smysl spolupráce tak, jak je dneska nastavená,“ tvrdí ředitel.
Architekti Ilja Hustý a Jiří Stráský, kteří projektanty platili, zároveň pracovali i pro druhou stranu – Ředitelství silnic a dálnic si jejich firmu najalo na diagnostiku mostu v záruční době. Oba architekti jakákoli pochybení na svých mostech odmítají a problémy bagatelizují. Oba navíc tvrdili, že mosty v nedávné době kontrolovali, jejich slova však vyvrací evidence návštěv v ŘSD. Na kontrolu konstrukce mostu se dá totiž dostat jen na speciálním stavebním vozíku, který je hlídán alarmem a je pod dohledem kamer. „Z mého pohledu je to jasný střet zájmů. Ty mosty nejsou v pořádku a není to o nedostatečné údržbě. Právě je to i o věcech stavebních a konstrukčních vadách,“ uvedl šéf ŘSD René Poruba.
ŘSD také nabídlo znalkyni nové místo. Podle Poruby by bylo škoda nevyužít jejích znalostí: „Delší dobu sleduji zarputilost a důkladnost, s jakou paní Pošvářová přistupuje k posuzování dopravních staveb v České republice… Proto jsem se rozhodl konzultovat s ní další kroky v případu zvlněné dálnice D47 a již ve čtvrtek jsem jí nabídnul spolupráci.“ Spolupráce bude mít poradenský charakter a odměna Pošvářové bude závislá na výkonu a objemu odvedené práce.