„Vzhledem k tomu, že kapacita ministra časově neumožňuje řešení každého konkrétního případu, napadlo mě zřídit pozici školního ombudsmana. Ten má řešit problémy ze strany ředitelů, učitelů, rodičů, žáků a měl by sloužit jako mediátor mezi jednotlivými stranami a napomáhat řešení,“ řekl současný ministr pro ČT.
- Exministr Zeman: „Obrátil se na mě přímo pan ministr. Vycházím z toho, že nemá špatné nápady a že má s obdobnou funkcí zkušenosti… určitě to má smysl, protože stížností jsou laviny,“ prohlásil v Interview ČT24 Zeman.
Modelově Chládek uvedl příklad stížností na šikanu žáka, kterou vzhledem k míře její skrytosti nedokázal rozklíčovat žádný orgán a stížnost se stále opakovala. Podle Chládka by tady mohl být ombudsman úspěšnější, zrovna tak v druhém případě, kdy šlo o šikanu podřízených ze strany ředitele, takzvaný bossing, kterou školní inspekce může rovněž vyřešit jen obtížně. Ombudsman by mohl pracovat na záležitostech kontinuálně.

Marcel Chládek: Jsem zavalen stížnostmi, ombudsman je řešení
Marcel Chládek: Jsem zavalen stížnostmi, ombudsman je řešení
s 11, 26.08.2014
Interview ČT24
Ministr shrnul problémy ve dvou kategoriích. „Specifický problém, který se neopakuje, by se řešil na úrovni ministra. Druhá kategorie jsou zjištění, že nám něco nefunguje v systému. Pak bychom přistoupili k systémové změně například novelou zákona,“ prohlásil Chládek. Ochránci práv nepřipadnou rozhodovací kompetence, podřízen bude přímo ministrovi. „Může doporučovat a navrhovat, ale nebude mít rozhodovací pravomoc, tu má zřizovatel,“ dodal Chládek.
Eduard Zeman je pro funkci kvalifikovaný
Ministr pro start pozice považuje Zemana za „velmi vhodnou“ osobu. Zná problémy z centrálního pohledu a zároveň má zkušenosti z regionálního školství na základní i středoškolské úrovni. Chládek doufá, že nastartuje pozici ombudsmana tak, že v budoucnu dojde i svého zakotvení v legislativě.