Recenze: Pavel Trnka - Fenomén Barva

Komorní galerie Havelka patří k citlivě řízeným galeriím moderního umění v centru Prahy s jedinečným výběrem vystavovaných autorů. I současná prezentace, přes poměrně malý výstavní prostor, představuje nový pohled na tvorbu známého skláře a sochaře Pavla Trnky, absolventa VŠUP Praha v ateliéru prof. Stanislava Libenského, držitele řady mezinárodních ocenění a profesora Toyama City Institute of Glass Art.

Pro většinu z nás je Trnkovo jméno spojeno na straně jedné s velkými rozměrnými skleněnými objekty jako například s fontánou za obchodním domem Máj či cyklem Spektrum z broušeného leštěného skla, na straně druhé pak s drobnými skleněnými předměty převážně ve tvaru malých kvádříků z taveného broušeného lepeného leštěného skla, kde autor využívá řady zajímavých vlastností tohoto materiálu a pracuje velmi úsporně a přitom důrazně s barvou. Ve všech případech se jeho práce vyznačovaly i vyznačují úsporným projevem bez zbytečných příkras a ornamentů.

Výstava Fenomén Barva vznikala v patrně velmi inspirujícím prostředí na Toyama City Institute of Glass Art, kde byl Trnka jmenován profesorem a kde v letech 2004-2008 působil. Jsou to jednoduchá čtvercová barevná plátna pracující s monotónní barevnou plochou lemovanou kontrastními úzkými jinobarevnými pruhy. Vytváří vlastně stavební kameny, vhodné pro další použití - pro nejrůznější kombinace, otáčení, soustředěné vnímání a zejména, jak poučený autor doporučuje, pro meditaci. Už názvy vystavených děl (Čakry) nás orientují směrem do světa velkých přírodních východních filozofií, do oblasti obohacující lidské myšlení vědomím základních vesmírných vztahů a vlivů.


I když je výstava doplněna připomínkou starší Trnkovy drobné tvorby, nabízí ony barevné plochy opravdu nutnost soustředění, sledování souznění a vzájemného obohacování. Nejde o novou tvář Pavla Trnky - podle mne jde o posilující přestávku dodávající autorovi energii a mapující další vztahy v životě a díle směrem, který u skla takto nelze vyzkoušet, ani dále sdělovat. V každém případě jde o výjimečný pokus a nezvykle čistou prezentaci.

Pavel Trnka - Fenomén Barva. Kurátor: Jiří Machalický. Galerie Havelka, Martinská 4 Praha 1, otevřeno po-so 11:00-18:00. Výstava potrvá do konce června.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025

Trabanty nahradila žába. Žlutý obojživelník se vypravil do Mongolska

Cestovatel Dan Přibáň vyměnil žluté trabanty za obojživelné vozidlo stejné barvy. S ním a s česko-slovenskou partou dobrodruhů vyrazil do Ulánbátaru – a od 24. dubna se vydá i do kin. Cestopisný film Žlutou žábou do země modrého nebe dokumentuje téměř osmnáct tisíc kilometrů mezi Prahou a hlavním městem Mongolska. Vznikl v koprodukci České televize.
22. 4. 2025

Hřebejk a Formanová řeší v komedii Na tělo krizi středního věku

Jan Hřebejk natáčí nový seriál podle knižní předlohy a scénáře Martiny Formanové. Ironická vztahová komedie Na tělo o krizi středního věku, dospívajících dětech a třídním srazu po třiceti letech zamíří na obrazovky jako hlavní titul jarní sezony 2026. V obsazení se vedle Ivy Janžurové či Zuzany Bydžovské objeví také Hřebejkovi režisérští kolegové.
21. 4. 2025

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
17. 4. 2025

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
16. 4. 2025
Načítání...