Opencard stála minimálně miliardu

Praha - Projekt pražské Opencard, která měla sloužit jako elektronická peněženka, tramvajenka a měla Pražanům v mnohém usnadnit život, už stál minimálně 1,01 miliardy korun. Ovšem vyčíslené náklady zřejmě zatím nejsou kompletní. Tvrdí to materiál, který v úterý dostali radní hlavního města. Pražský magistrát vydal na projekt přes 673 milionů korun, dalších asi 249 milionů činí náklady dopravního podniku. Výdaje související s projektem měla také městská organizace Ropid a městská knihovna.

Materiál vyčíslující náklady spojené s Opencard zpracoval magistrátní odbor informatiky, který vycházel především z magistrátního účetnictví, uzavřených smluv a usnesení rady. „Poskytla jsem radním první data, zatím ale nemáme kompletní údaje od dopravního podniku,“ vysvětlila radní Eva Vorlíčková (TOP 09).

Náklady dosud nejsou plně vypočítány

„Již z porovnání smluv a účetních dokladů vyplývá, že některé náklady byly účtovány mimo rozpočet Opencard. Jedná se zejména o poradenství, zpracování studií a další služby v rozsahu, který lze obtížně odhadnout. (…) Podklady představují složitou spleť stovek položek (již je to více než 600) a stále se pracuje na jejich prověřování,“ píše se v materiálu.

Odbor informatiky měl kromě vlastních výdajů k dispozici také vyčíslení z odboru hospodářské správy. Výdaje ale podle dokumentu měly zřejmě i další odbory. Jestliže se neobjeví nějaké nové, dosud neznámé položky, mělo by vyčíslení za magistrát odpovídat skutečnosti s tolerancí 0,1 až 0,5 procenta. Jenže jiné mohou být ještě náklady za dopravní podnik a Ropid, odbor informatiky měl totiž k dispozici jen údaje o dotacích, které Praha dopravnímu podniku a Ropidu v souvislosti s Opencard přidělila.

Opencard
Zdroj: ČT24

Na Opencard se podílelo více než 80 firem. Z celkových nákladů dostala nejvíce, a to stovky milionů korun, firma Haguess, která je hlavním tvůrcem a dodavatelem projektu. Desítky milionů korun si podle materiálu vyúčtovala také firma Monet+, která městu dodávala červené plastové karty opencard. Náklady na provoz projektu se snížily poté, co Praha na začátku loňského roku převzala správu projektu. I přesto ale provoz projektu ročně stojí více než 60 milionů.

V současnosti opencard vlastní přes 950 tisíc lidí, slouží především jako tramvajenka a průkazka do knihovny. V souvislosti s kritizovaným projektem navrhla protikorupční policie obžalovat pět bývalých úředníků pražského magistrátu. Viní je z trestných činů porušování závazných pravidel hospodářského styku a porušování povinnosti při správě cizího majetku. Hrozí jim až osmileté vězení.

Hi-res
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...