Praha - Projekt pražské Opencard, která měla sloužit jako elektronická peněženka, tramvajenka a měla Pražanům v mnohém usnadnit život, už stál minimálně 1,01 miliardy korun. Ovšem vyčíslené náklady zřejmě zatím nejsou kompletní. Tvrdí to materiál, který v úterý dostali radní hlavního města. Pražský magistrát vydal na projekt přes 673 milionů korun, dalších asi 249 milionů činí náklady dopravního podniku. Výdaje související s projektem měla také městská organizace Ropid a městská knihovna.
Opencard stála minimálně miliardu
Materiál vyčíslující náklady spojené s Opencard zpracoval magistrátní odbor informatiky, který vycházel především z magistrátního účetnictví, uzavřených smluv a usnesení rady. „Poskytla jsem radním první data, zatím ale nemáme kompletní údaje od dopravního podniku,“ vysvětlila radní Eva Vorlíčková (TOP 09).
Náklady dosud nejsou plně vypočítány
„Již z porovnání smluv a účetních dokladů vyplývá, že některé náklady byly účtovány mimo rozpočet Opencard. Jedná se zejména o poradenství, zpracování studií a další služby v rozsahu, který lze obtížně odhadnout. (…) Podklady představují složitou spleť stovek položek (již je to více než 600) a stále se pracuje na jejich prověřování,“ píše se v materiálu.
Odbor informatiky měl kromě vlastních výdajů k dispozici také vyčíslení z odboru hospodářské správy. Výdaje ale podle dokumentu měly zřejmě i další odbory. Jestliže se neobjeví nějaké nové, dosud neznámé položky, mělo by vyčíslení za magistrát odpovídat skutečnosti s tolerancí 0,1 až 0,5 procenta. Jenže jiné mohou být ještě náklady za dopravní podnik a Ropid, odbor informatiky měl totiž k dispozici jen údaje o dotacích, které Praha dopravnímu podniku a Ropidu v souvislosti s Opencard přidělila.
Na Opencard se podílelo více než 80 firem. Z celkových nákladů dostala nejvíce, a to stovky milionů korun, firma Haguess, která je hlavním tvůrcem a dodavatelem projektu. Desítky milionů korun si podle materiálu vyúčtovala také firma Monet+, která městu dodávala červené plastové karty opencard. Náklady na provoz projektu se snížily poté, co Praha na začátku loňského roku převzala správu projektu. I přesto ale provoz projektu ročně stojí více než 60 milionů.
V současnosti opencard vlastní přes 950 tisíc lidí, slouží především jako tramvajenka a průkazka do knihovny. V souvislosti s kritizovaným projektem navrhla protikorupční policie obžalovat pět bývalých úředníků pražského magistrátu. Viní je z trestných činů porušování závazných pravidel hospodářského styku a porušování povinnosti při správě cizího majetku. Hrozí jim až osmileté vězení.