Ve světě se osvědčily, v Česku ale dosud vždycky skončily fiaskem. Ministr dopravy představil Senátu svůj plán znovu zkusit v tuzemsku rozjet tzv. PPP projekty. Státu při nich pomáhá soukromý kapitál. Resort chce tímto způsobem dostavět dálnici D4 Praha–Písek za skoro 25 miliard korun.
Dostavbu dálnice D4 by měli zaplatit soukromníci
Křižovatka v Letech u Písku je jedna z nejnebezpečnějších na Jihu Česka. Kvůli častým nehodám má být proto do pěti let mimoúrovňová, a to v rámci dostavby dálnice D4. O kousek blíž k Praze už se staví. Budování pětikilometrového úseku začalo loni v dubnu. A právě na něj má nová část u Milína navázat. Celkem by tak mělo vzniknout 32 kilometrů dálnice, mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. Ministerstvo dopravy chce, aby úsek vybudoval soukromý investor na vlastní náklady a stát mu pak platí za bezchybný provoz na daném úseku po předem sjednanou dobu, v tomto případě dalších 25 let.
„D4 je vybraná proto, protože nepatří do takzvané sítě TEN-T, takže se z evropských peněz tak úplně financovat nedá,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). V roce 2021 navíc skončí přísun evropských peněz. V privátní sféře tak ministerstvo vidí alternativu.
„Bylo by dobře, kdyby se i v České republice PPP projekty jaksi uchytily, vyzkoušeli jsme si je,“ míní senátor Pavel Eybert (ODS). Podle senátora Radka Martínka (ČSSD) však v současné době nejsou příliš příznivé podmínky na PPP projekty proto, že veřejný sektor, tedy stát, získává peníze levněji, než příslušné stavební firmy.
Záměr nicméně v lednu schválila vláda. Ministerstvo už taky vypsalo tendr na mezinárodního poradce. Právě při jeho výběru je podle senátorů na místě opatrnost. „Je to otázka odpovědnosti toho poradce, jeho motivace a hlavně rizik,“ upozorňuje ministr Ťok.
Ačkoli je to v zahraničí standardní, v Česku se zatím PPP projekty u dopravních staveb nikdy nepodařilo realizovat. V minulosti se stát neúspěšně pokoušel o zapojení soukromého kapitálu třeba při výstavbě jihočeské dálnice D3.