Santa Cruz de La Palma - Češi dnes oficiálně začínají spolu se Španěly řídit letadla na Kanárských ostrovech. Prozatím jen na letišti La Palma, po Novém roce ale přibude ještě Lanzarote a Fuerte-ventura. České Řízení letového provozu je tak první navigační společností v Evropě, která aktivně působí nejen doma, ale i v zahraničí.
Češi řídí letový provoz na Kanárských ostrovech
V minulosti české Řízení letového provozu cvičilo španělské navigátory a dnes se tato spolupráce posouvá dál. Češi totiž společně se Španěly ode dneška řídí letový provoz v přímořském letovisku, kde ročně přistane několik tisíc Čechů. Španělé, kteří budou spolu s Čechy letadla na Kanárských ostrovech navigovat, se teď také budou připravovat na svou práci i na trenažéru v Praze.
Jedním z důvodů, proč španělské řízení letového provozu sáhlo k tomuto v Evropě zatím ojedinělému kroku, je to, že se dostalo do finančních problémů. „Španělské řízení letového provozu se dostalo do vážných finančních problémů, a tak si částečně ulehčují outsourcingem, nehezky řečeno. Pracovní síla je ale výlučně španělská. Náš přínos je především v oblasti výcviku,“ konstatuje generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas.
Ačkoliv se jedná o přímořské letovisko, vykazuje práce letového dispečera specifické znaky. Přistát ve městě Santa Cruz na ostrově La Palma totiž není úplně snadné. Z jedné strany ranveje jsou vysoké hory a z druhé moře. Svou roli tu hraje i silný vítr a krátká dráha. To podle Miroslava Smoly z Řízení letového provozu znamená, že při nějakém nezdařilém přiblížení nebo přistání letadla skončí v moři.
Jan Janík, pilot
„Pilot musí věnovat velkou pozornost tomu, aby ve správné vzdálenosti měl správnou rychlost letadla a správnou výšku.“
Na Kanárských ostrovech je celkem osm mezinárodních letišť. V La Palmě je ročně odbaveno přes milion cestujících. To je pro srovnání s ruzyňským letištěm zhruba jedna dvanáctina, neboť letiště Václava Havla Praha loni odbavilo zhruba dvanáct milionů cestujících.