Praha – Zavedení povinné maturity z matematiky v roce 2019 není reálné. A to z toho důvodu, že 24 % studentů letos u maturity z matematiky propadlo. V rozhovoru pro Týden v politice to prohlásila nastupující ministryně školství Kateřina Valachová (nestr.). Ta za svou hlavní prioritu ve funkci označuje reformu regionálního školství. Stát prý nemůže ustupovat požadavkům firem a podpora technického vzdělávání nemůže být neomezená. „V každém případě bych bránila tomu, aby naše školy pouze rychle produkovaly pracovní sílu, která následně na trhu práce dostane minimální mzdu.“
Předchozí ministr školství Marcel Chládek chtěl povinnou maturitu z matematiky zavést od roku 2019 pro ty obory, kde je matematika významnou součástí výuky. Ostatní střední školy se pak měly připojit o tři roky později – pouze umělecké školy měly mít z povinné maturity výjimku. Chládek argumentoval tím, že je matematika pro studenty nezbytná bez ohledu na to, jestli po maturitě pokračují v dalším studiu. Jenže někteří odborníci povinnou maturitu z matematiky kritizovali.
Podle Kateřiny Valachové nelze nereflektovat, že letos v rámci dobrovolné maturity z matematiky propadlo 24 % studentů. Proto prý není rok 2019 reálný. Nastupující ministryně chce úroveň maturity rozdělit: „Musíme diferenciovat mezi gymnaziálním vzděláváním a středním odborným vzděláváním.“
Financování regionálních škol nemá být podle počtu žáků
V souvislosti s českým školstvím jsou často slyšet nářky, že produkuje příliš mnoho absolventů humanitních oborů a firmy pak mají problém sehnat kvalitní zaměstnance. Kateřina Valachová prý ale nechce podlehnout diktátu zaměstnavatelů: „Co se týká podpory toho, aby naši studenti byli úspěšní na trhu práce, tak samozřejmě je to jedno z kritérií, ale domnívám se, že nemůžeme tlaku zaměstnavatelů, kteří formulují nějaké své konkrétní požadavky v tomto konkrétním čase, přizpůsobit bez nějaké hlubší úvahy celou vzdělávací soustavu,“ prohlásila v rozhovoru. To by prý bylo proti moderním trendům v rámci pedagogiky a didaktiky.
Ohledně reformy regionálního školství je podle nastupující ministryně nutné předložit zákon, který by změnil financování regionálních škol: „Která nebude nastavena na počet žáků, ale bude nastavena na počet hodin, které potřebujeme vyučovat, abychom měli kvalitní vzdělávání, školství i kvalitní žáky na konci vzdělávacího procesu,“ dodala Valachová. Změna financování by pak podle ní měla zajistit všem dětem dostupné kvalitní školy a také zajistit aby v nich učili motivovaní učitelé.
Štech by mohl být náměstek na ministerstvu
Kateřinu Valachovou jmenuje prezident Zeman ministryní ve středu 17. června. Původně se v souvislosti s postem ministra školství skloňovalo i jméno prorektora Karlovy univerzity Stanislava Štecha – tomu teď Valachová nabídla místo náměstka na ministerstvu. „A mohu konstatovat, že jsme se profesně i lidsky potkali. On přislíbil, že konečné rozhodnutí – zejména v tom smyslu, kdy by byl schopen se této funkce ujmout – sdělí během příštího týdne,“ dodává nastupující ministryně.






