Pardubice - Příprava letištního terminálu v Pardubicích nepokračuje podle očekávání investora. Stále nemá posudek vlivu na životní prostředí (EIA), což je stěžejní podklad pro výstavbu, informoval předseda představenstva firmy East Bohemian Airport (EBA) Jiří Skalický.
V Pardubicích se zpozdila dostavba letiště
„Na základě připomínek občanských aktivit jsme dostali za úkol posudek přepracovat a doplnit. EIA se zdrží o šest až devět měsíců,“ řekl Skalický.
Když EBA začala připravovat letištní terminál, očekávala, že na začátku letošního roku už bude mít kladný posudek a příští rok začne stavět. Dnes se to ukazuje jako málo pravděpodobné.
„Teoreticky bychom mohli mít v roce 2010 stavební povolení, ale jestli začneme i stavět, záleží na klimatických podmínkách. Musí se vybudovat technická infrastruktura, dopravní napojení, aby mohl probíhat provoz po hlavní silnici, který by s výstavbou nekolidoval,“ řekl primátor Jaroslav Deml.
Po měsících příprav je však EBA vlastně na začátku. Autoři původní hlukové studie vycházeli z nepřesných údajů o pohybu letadel, které jim poskytla armáda. Pardubické letiště totiž provozuje lety vedle vojenského, a hluk z letadel se tak násobí. A právě lidem v okolí vadí hluk nejvíce a snaží se na něj upozornit.
„Zřejmě jim jde o zrušení letiště jako takového, tak se povolovací lhůty mohou protáhnout. Třeba stavební zákon umožňuje různá odvolávání,“ řekl Deml.
Radovan Šmahel, který vede občanské sdružení Nebelet, o rušení letiště neusiluje. „Zásadně nejde o to, abychom dělali problémy letišti, protože ve 21. století k městu patří,“ řekl Šmahel. Očekává však, že investor dodrží hygienické limity. Dosud se s lidmi nikdo moc nebavil, výstavba terminálu je podle něj první příležitost říct svůj názor, dodal Šmahel.
Život vedle letiště podle Šmahela není jednoduchý, nejen jeho rodinu ruší civilní lety a vojenská letadla. „Naše samospráva do toho nechce šít, chce aby letiště fungovalo. Zdraví lidí v okolí letiště je jim ukradené,“ tvrdí Šmahel.
EBA se brání, že současné hlukové limity jsou v normě a 15 dní v roce může výjimečně létat i po třiadvacáté hodině.
Společnost EBA, která letiště provozuje, vlastní ze dvou třetin Pardubice, z jedné třetiny Pardubický kraj. Letištní terminál za téměř miliardu korun připravují společně. Uvažují o úvěru, evropských fondech i strategickém investorovi. Zda jej v době ekonomického útlumu skutečně získají, nyní nikdo nedokáže posoudit. Po dostavbě by měl terminál přepravit až čtvrt milionu lidí ročně. V budoucnu se uvažuje i půl milionu cestujících za rok. V tomto případě však musí být hotový obchvat kolem letiště.