Hned dva rekonstruované úseky dálnice D1 se během uplynulého víkendu vrátily do běžného provozu. Na stovkách míst v Česku se ovšem dál pracuje. A rozkopané silnice mohou přispívat k dopravním nehodám. Jejich viníky jsou často mladí a nezkušení řidiči. Ti letos zavinili už 47 smrtelných nehod. Navíc uzavírky komplikují práci záchranářům.
Rozkopané silnice komplikují dopravu i záchranářům, nemají uzavírky v navigaci
Téměř nekonečný příběh oprav D1 pokračuje. Ještě v neděli odpoledne stáli řidiči v koloně anebo jezdili na Vysočině v modernizovaném úseku u Velkého Meziříčí jediným pruhem. Omezení tam ale je plánované nejpozději do pondělní ranní dopravní špičky.
Naopak bez problémů se už jezdí na šestikilometrovém úseku mezi Hořicemi a Koberovicemi. Modernizace tam trvala rok a půl a stála téměř miliardu. Skončila minulý víkend. V říjnu pak zmizí přikázaná osmdesátka i mezi středočeským Ostředkem a Šternovem. Letos tak budou auta jezdit po devadesáti kilometrech opravené dálnice.
Navigace v sanitkách uzavírky neukazují
Dělníci ale stále pracují na stovkách dalších míst po celé zemi. Do zvlášť komplikovaných situací se tak často dostávali a dostávají záchranáři, kteří spěchají ke zraněným nebo k požárům. Rekordní množství uzavírek je nyní v Karlovarském kraji.
Navigace, které mají řidiči v sanitkách, uzavírky neukazují. Řidiči si je musí prostudovat při nástupu do služby. A to právě v těchto dnech není jednoduché. „V podstatě není město, kde by nebylo něco rozkopáno, něco se neopravovalo,“ uvedl vedoucí dispečer Správy a údržby silnic Karlovarského kraje Josef Bulka.
Silničáři využívají teplého počasí, aby byly opravy kvalitní. Většina by měla být hotova do 31. října. Do té doby musí být řidiči zvlášť opatrní.
Nezkušení šoféři letos zavinili 47 smrtelných nehod
A BESIP teď vyzval k opatrnosti hlavně mladé šoféry. V týdnu zveřejnil aktuální čísla: při nehodách, zaviněných právě mladými a nezkušenými řidiči, letos zemřelo 47 lidí – nejvíc dvanáct ve Středočeském kraji. Dalších skoro 230 bylo těžce zraněno. Statistika je ale mírně příznivější než loni touto dobou.
Věková skupina 18 až 24 let anebo lidé s kratší než pětiletou praxí patří i podle policie k těm nejrizikovějším. O uplynulém víkendu se v Česku poprvé konal výcvik zaměřený právě na tyhle řidiče. Přípravou na kritické situace prošly v Brně čtyři stovky mladých.
„Mladí mají tendenci k tomu si více věřit, zkoušet limity víc než zkušený řidič,“ řekl instruktor Martin Semerád.
„Pořád zůstává problémem podcenění řízení v krizových situacích, nepřiměřená rychlost na silnicích nižší třídy,“ dodal Tomáš Neřold, který je pověřen vedením BESIPu. Podle něj kategorie nejmladších řidičů také nejčastěji dostává trestné body.
I proto by vláda v říjnu měla projednat takzvaný řidičák na zkoušku. Platil by dva roky a při dosažení šesti bodů by o něj šofér přišel. Součástí úpravy by byly i kurzy bezpečné jízdy.