Praskliny podvozků odstavily už šest souprav metra

Praha – Obří jedenáctimiliardová zakázka na dodání více než padesáti souprav metra pro linku C má obří problém – další odstavené vagony metra kvůli prasklinám podvozků a další přechodně vyřazené soupravy. Pražský dopravní podnik dosud nevyřešil problémy s jednotkami M1 od společnosti Siemens. Ta viní z pochybení svého dodavatele, firmu Bombardier.

Loni v létě našli technici na podvozcích více než čtyřicítky vagónů deseti až 15centimetrové praskliny a vozy musely být okamžitě staženy. Dopraváci pak vybrali ze všech souprav jen ty poškozené a seřadili je do čtyř kompletních souprav. Během podzimu a zimy však přibyly další objevené problémy: „V průměru to byl asi jeden podvozek týdně, samozřejmě, problém to je,“ přiznává mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. „V tuto chvíli je odstaveno šest souprav metra, dohromady registrujeme praskliny na padesáti šesti vozech,“ bilancuje mluvčí firmy Siemens Pavel Kaidl a doplňuje: „Trhliny zjišťujeme průběžně, takže se může klidně stát, že další se ještě objeví.“ Jen pro představu: kdyby teď technici zařadili všechny odstavené vozy metra postupně za sebe, vznikla by pět a půl kilometru dlouhá řada nepojízdných vagónů. Taková délka v provozu odpovídá například na lince C vzdálenosti mezi stanicemi Florenc a Budějovická, tedy úseku hned sedmi za sebou jdoucích zastávek.

Kdo za odstávku vlaků může? Problém je komplikovaný v tom, že dodavatelem vozů sice byla společnost Siemens, ale pro část zakázky si nejdřív přímo dopravní podnik a později právě Siemens najaly firmu Bombardier. Ta vyrobila podvozky, nekvalitu jejich provedení ale dlouhodobě odmítá. Vinu svaluje na špatný servis souprav, který zajišťuje právě Siemens. „Nebudeme nikoho veřejně obviňovat, podle nás ale měly být podvozky lépe servisovány,“ řekl České televizi mluvčí Bombardieru Immo von Fallois. Navíc se brání tím, že na výrobek jeho firmy už nemůže pražský dopravní podnik ani využít záruku: „Naší právníci tvrdí, že záruka už uplynula, my jsme ale samozřejmě hned řekli, že se zákazníkem budeme spolupracovat a komunikovat.“ Jenže právě spor o záruku je dalším z faktorů, které podle České televize jednání komplikují. Na několik souprav, které byly dodány jako poslední, se totiž podle dopravního podniku záruka ještě vztahuje. U jiných zase dopravce argumentuje tím, že je kupoval s životností třicet pět let. Ovšem vypovězení jejich spolehlivosti se dočkal už po necelých deseti letech.

3 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

A jasná zatím není ani odpovědnost výrobců a dodavatelů. Siemens například nařčení Bombardieru kategoricky odmítá a ukazuje právě na kanadskou firmu. Opírá se přitom taky o výsledky testů z posledních dní. Ty prováděly Výzkumný ústav kolejových vozidel a rakouský nezávislý institut Material Center Leoben. „Oba provedené testy potvrdily, že trhliny na podvozcích nejsou způsobeny špinavými motory nebo špatnou údržbou, jsou způsobeny nekvalitním zpracováním od výrobce. Všechny provozní vlivy působící na rám podvozku totiž dosahují běžných hodnot obvyklých pro provoz metra. Ty praskliny tedy vznikají díky nekvalitnímu dílenskému zpracování přímo ve výrobě,“ uvádí mluvčí Siemensu Pavel Kaidl a dodává: „Závěry obou testů jsme poskytli firmě Bombardier a nyní čekáme na jejich vyjádření.“

Dokud se ale situace nevyřeší, musí Praha připravovat plán, čím bude na lince C vozit lidi. Jakékoliv vyřazení dalších souprav by totiž už znamenalo, že by dopravce neměl dostatek vozů pro splnění objednaného jízdního řádu. Z uvažovaných variant, jak problém přechodně řešit, spekulovali experti podniku například nad možností použít jiné, starší soupravy. Ty by ale pro jízdu na lince C musely dostat kompletně nové zabezpečovací zařízení, což by se prodražilo. Proto byla ve hře také varianta, že souprav pojede míň a že se prodlouží intervaly mezi jednotlivými spoji. Nakonec však zvítězilo třetí řešení: když dopravce neuspěl u výrobců, zkouší praskliny opravit svépomocí. Trhliny v těchto dnech svařuje ve svých dílnách, prvních šest vozů už takto údajně opravil. Pokud dostane povolení od Drážního úřadu, chce je vracet do provozu od poloviny února.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 29 mminutami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
před 2 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 3 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 4 hhodinami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agrofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...