Praha – „Udělám všechno pro to, aby se tunel Blanka dostal do zkušebního provozu ještě letos,“ slíbila v dnešním pořadu ČT Otázky Václava Moravce pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO). Podle ní bude záležet na tom, v jakém rozsahu se budou měnit podmáčené kabely v tunelu. Jasno by o tom mělo být příští týden, kdy bude hotový znalecký posudek.
OVM: Krnáčová chce dostat Blanku do zkušebního provozu ještě letos
Předchůdce Krnáčově ve funkci Tomáš Hudeček (bezp., dříve TOP 09) v Otázkách prohlásil, že kabely, poškozené přívalovými dešti, se měnily už v roce 2013 a stály 22 milionů korun. Už v době, kdy byl primátorem Bohuslav Svoboda (ODS), tedy v letech 2010 až 2013, se podle Hudečka vědělo, že vlhkost může v tunelu Blanka dělat problémy. Informaci o tom, že se kabely v roce 2013 měnily, obsahuje podle něj i zpráva současného náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD).
Podle dřívějších vyjádření Krnáčové Praha už nechce dát za tunel Blanka ani korunu. Hudeček tvrdí, že by ale bylo rozumnější výměnu kabelů, jejíž cena se odhaduje na desítky milionů korun, zaplatit a pak se o peníze soudit. Každý měsíc, po nějž tunel není v provozu, Prahu totiž stojí 15 milionů korun. Podle primátorky ale není jasné, kolik kabelů nakonec bude nutné vyměnit, rozsah poškození určí až zmíněný posudek příští týden.
Dodavatel kabelů, firma ČKD DIZ, tvrdí, že zničené kabely jsou majetkem hlavního města, proto za ně nese zodpovědnost a musí hradit i případné škody. Náměstek Dolínek v reakci označil takové jednání firmy za neseriózní.
Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.
Úvahy o kompletní výměně kabelů jsou podle exprimátora Pavla Béma nepochopitelné. „I kdyby nakrásně nějaký ten kabel nebo nějaká koncovka nebo nějaká svorka prostě a jednoduše byla zkorodovaná a její odpor byl takový, že prostě nebude sloužit tomu, čemu má sloužit, tak stavaři vám řeknou: 'No tak jo. Tak se vymění.' Ale to neznamená, že se bude měnit celá technologie, že se budou měnit kabelové systémy v šesti a půl kilometrech stavby tunelu Blanka. Prostě se vymění ta vadná část,“ řekl Bém v rozhovoru pro Otázky. ČKD na tom podle něj chce s velkou pravděpodobností vydělat peníze, protože má zřejmě problémy někde jinde a říká si, že Praha je „dobrá dojná kráva“.
Bém rovněž odmítl nést spoluodpovědnost za současné problémy kolem tunelu Blanka a odpovědnost by měli podle něj nést jeho nástupci Svoboda a Hudeček. „Čtyři a půl roku na stavbě tunelu Blanka neprobíhá žádný stavební dozor. Město neví, co se děje, a ani ho to v zásadě nezajímá,“ prohlásil Bém, který byl pražským primátorem v letech 2002 až 2010.
Krnáčová se s Hudečkem shodla na tom, že chybně nejspíš postupoval stavební dozor, firma Inženýring dopravních služeb Praha (IDS). „Je jedině logické, abychom IDS nechali na stavbě, ale abychom ošetřili, aby pracovala opravdu jako stavební dozor. Což se evidentně dosud nedělo,“ řekla Krnáčová. Hudeček podle svých slov o výměně dozoru také uvažoval, nakonec se ale rozhodl firmu ponechat, protože při její výměně by došlo k výraznému zpoždění stavby.
Obrátí se Praha kvůli Opencard na antimonopolní úřad?
Město Praha uvažuje o tom, že se kvůli problematické Opencard obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Krnáčová soudí, že vlastník práv ke kartě eMoneyServices (EMS) může zneužívat dominantní postavení. Magistrát nehodlá ani pokračovat v Hudečkově plánu o možnosti vzniku nové karty spojené s Českými drahami nebo s plzeňskou kartou. Jedná se o novém systému ve spojení se Středočeským krajem, řekla Krnáčová v Otázkách.
Praha už delší dobu neplatí EMS za podporu Opencard, která vznikla za Béma a vyžádala si náklady už přes miliardu korun. Neexistuje právní nástroj, jak tyto služby hradit, uvedla Krnáčová. I proto město rozšířilo možnosti nákupu papírových předplatních kuponů na městskou hromadnou dopravu. V případě Opencard chce město služby podpory ocenit a na základě znaleckého postupku se dohodnout na ceně, dodala.
Hudeček ale upozornil na to, že jeho rada chtěla kvůli ocenění podpory Opencard arbitráž, kterou ale noví radní zrušili. Podotkl, že bez smluv má EMS nárok na čtyři miliony korun měsíčně. „Když to rok pojede, Praha udělá dluh 50 milionů korun,“ řekl Hudeček. Pokud by město pokračovalo v jeho projektu nové karty ve spolupráci s Českými drahami nebo plzeňskou kartou, systém už mohl fungovat, poznamenal.
„Vyměnili bychom jeden systém za jeden systém,“ oponovala Krnáčová. Současný stav označila za přechodné období, které potrvá několik měsíců. Město podle ní jedná se společnostní Ropid, která organizuje městskou a příměstskou hromadnou dopravu, Dopravním podnikem Hlavního města Prahy a Středočeským krajem o „sdíleném jízdném“. V něm by mohly fungovat papírové kupony a karty včetně bankovních. „Vznikne platforma, do níž se budou moci zapojit různí dodavatelé,“ dodala.
Kritiku od Hudečka sklidil možný plán zajišťovat předplatní jízdné i prostřednictvím mobilních telefonů skrze společnost Erika. Firma je podle médií spojována s kontroverzním podnikatelem Ivo Rittigem a údajně ji prověřuje policie. „Oni vás za to zavřou,“ varoval Krnáčovou Hudeček, který sám čelí stíhání kvůli Opencard. Podle Krnáčové jde ohledně zapojení firmy Erika jen o úvahy, schváleno nic není. Se společností Erika má dopravní podnik smlouvu na provoz SMS jízdenek.