Jak na agresivní řidiče? Ministerstvo chce přísnější bodový systém i tvrdší psychotesty

Ministerstvo dopravy chystá zpřísnění bodového systému (zdroj: ČT24)

Až 40 procent smrtelných dopravních nehod zaviní řidiči svou agresivní jízdou ‒ převážně jde o nebezpečné předjíždění, kličkování nebo vybržďování. Konkrétně v loňském roce tak způsobili 204 obětí. Ministerstvo dopravy to chce změnit: chystá proto jak úpravu bodového systému, tak preventivní opatření.

Krom změny bodového systému chce být ministerstvo také přísnější na problémové řidiče: „Na ně jsme se chtěli zaměřit například tím, že by bylo přísnější psychologické vyšetření, pokud se mají do provozu vrátit,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podobné opatření už platí na Slovensku.

Na českých silnicích potká agresivního řidiče podle odhadů až 70 procent šoférů. Prokázat, obvinit a potrestat ho ale není pro policii vůbec jednoduché.  

Potkalo to i Václava Khecka, když jel s rodinou z Třebíče do Brna. Za obcí Vladislav ho ve vysoké rychlosti předjel a vybrzdil jiný řidič. Prudce prý brzdil zhruba ze 140 km/hod až na 40 km/hod. „Já jsem v tu chvíli neviděl, jestli má nějaký problém, tak jsem začal brzdit také,“ popisuje Václav Kheck.

Jenže řidič brzdil dál, a tak se ho Václav Kheck rozhodl předjet. Na což ale řidič reagoval přidáním plynu a Václava před sebe pustit nechtěl.

„Asi bych doporučoval to auto odstavit. Určitě bych se nesnažil předjíždět a nějakým způsobem se s ním utkat,“ doporučuje psycholog z Centra dopravního výzkumu Pavel Řezáč. Václav Kheck s přítelkyní zavolali na linku 158. Řidiče se ale zastavit nepodařilo.

  • Soud zatím nerozhodl o tragédii na dálnici D10 u Mladé Boleslavi. Policie nicméně obvinila řidiče, který vybrzdil jiné auto, ve kterém při střetu zemřelo malé dítě. Řidič je ve vězení a za obecné ohrožení mu hrozí patnáct let vězení.
  • Na 6,5 roku poslal v roce 2016 soud do vězení Martina Nováka, který v Brně vytlačil na svodidla dodávku s šesti lidmi. Krajský soud ho chtěl poslat za mříže na 15,5 roku, případ posoudil jako pokus o vraždu. Odvolací soud čin překvalifikoval na těžké ublížení na zdraví. Muž ale ještě před nástupem do vězení zemřel.
  • Šestiletý trest dostal v roce 2015 Christo Dimitrov Klisurov, který podle soudů při vybržďování auta jedoucího v levém pruhu na D1 ohrozil jak jeho posádku, tak i svoji přítelkyni a dvě děti, které vezl ve svém autě. Druhý vůz při manévru havaroval, jeden člověk utrpěl zranění.
  • Za vybrždění autobusu městské hromadné dopravy poslal v roce 2013 brněnský krajský soud na tři roky do vězení Romana Zábrše. V autobusu, který za jeho autem musel prudce zabrzdit, utrpěla zranění pětaosmdesátiletá žena. Omlouval se tím, že si spletl pedály.
  • V roce 2012 dostal tříletý trest ruský podnikatel Igor Bobrov. Podle soudu byl viníkem tragické nehody na silnici I/7 u Slaného. Stalo se tak, když se vracel z tuningového srazu a riskantně předjížděl.
  • Po Klausově amnestii má opět čistý štít Aleš Trpišovský, kterému původně v roce 2011 udělil soud dvouletou podmínku. Nevymohl však zrušení zákazu řízení, který mu soud udělil za to, že na dálnici D1 vybrzdil několik aut, která jela v levém pruhu pomaleji než on.
  • Tři roky již uplynuly od podmínečného propuštění Luboše Laciny, kterého ve stejném roce jako Trpišovský (2011) poslal soud na pět let za mříže za manévr, který provedl na dálnici D1. Podle soudu při přejíždění mezi pruhy vytlačil z vozovky vůz, kvůli kterému musel předtím zpomalit. Vytlačené auto sjelo do pole, jeho posádka utrpěla lehká zranění.