Soud potvrdil silničnímu pirátovi Lacinovi pět let vězení

Praha - Za vytlačení pomaleji jedoucího vozidla z dálnice D1 půjde Luboš Lacina na pět let do vězení. Rozhodl o tom dnes Vrchní soud v Praze, který tak potvrdil verdikt středočeského krajského soudu z loňského listopadu. Odvolací senát uznal muže vinným z pokusu o těžké ublížení na zdraví, uložil mu také sedmiletý zákaz řízení. Mazda, na kterou Lacina svým vozem najel, se několikrát přetočila a dopadla na střechu. Řidička a spolujezdec se podle soudu jen zázrakem pouze lehce zranili. Muž od počátku tvrdil, že nezvládl řízení. Nechtěl prý osádce vozu ublížit.

Nehoda se stala loni 22. března na 24. kilometru dálnice ve směru na Prahu a zaznamenala ji dálniční kamera. Šestadvacetiletá žena v mazdě tam předjížděla kamion. Řidič vozu Škoda Superb, který ji dojel, se ji snažil blikáním a troubením donutit, aby mu uvolnila cestu. Když řidička předjíždění dokončila a zařadila se do pruhu před kamion, Lacina do ní bočně najel a vytlačil ji z dálnice. Mazda vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Muž to viděl a následně i přivolal pomoc.

„Pro manévr skutečně nemohlo být jiné vysvětlení, než že to byl akt odplaty,“ prohlásil v odůvodnění rozhodnutí předseda odvolacího senátu Martin Zelenka. Vyloučil to, že by se Lacina mohl v tomto případě dopustit řidičské chyby při předjíždění, naopak prý použil auto jako zbraň. Musel přitom vědět, že činem může způsobit posádce mazdy velmi vážná zranění. Podle znalců jim hrozilo například proražení lebky či těžká poranění vnitřních orgánů.

Reportáž Pavly Sedliské (zdroj: ČT24)

Soud uložil muži trest na samé spodní hranici trestní sazby, hrozilo mu až dvanáctileté vězení. Navíc si ho má odpykat v nejmírnějším typu věznice, protože dosud nebyl souzen. „Není to trest nepřiměřeně přísný a už vůbec ne exemplární,“ uvedl Zelenka v reakci na tvrzení obhajoby, že prvoinstanční rozhodnutí bylo ovlivněno mediální štvanicí.

Soudce však zároveň odmítl Lacinovi trest zpřísnit, jak to požadoval státní zástupce Zdeněk Topinka. Žalobce navrhoval pro muže osmi až devítileté vězení, protože spáchal dva trestné činy - kromě útoku na život řidičky a spolujezdce také poškodil jejich vozidlo. Zároveň prý jednal ze zvlášť zavrženíhodné malicherné pohnutky. Předseda senátu návrh nepřijal, protože byl podle něj muž v době činu v afektu. Nechtěl se prý pomstít za pomalou jízdu šestadvacetileté ženy, ale za následnou gestikulaci jejího spolujezdce.

Řidička mazdy i její spolujezdec totiž u hlavního líčení shodně vypověděli, že poté co žena předjela kamion a zařadila se do pravého pomalejšího pruhu, jel Lacina po nějakou dobu vedle ní. Prý na ni neslušně gestikuloval a bylo vidět, že nadává. Muž mu na jeho posuňky odpověděl podobným způsobem. Lacina se v listopadu v soudní síni řidičce i spolujezdci omluvil, nechtěl prý nikomu ublížit. „Nechápu, proč je mi neustále kladeno za vinu, že jsem nehodu způsobil úmyslně,“ zopakoval dnes při svém závěrečném slovu. Podle jeho verze se na něj zezadu tlačilo další auto a on odbočil doprava příliš brzo. Jeho advokátka Lucie Hrdá dodala, že podle ní ohrozila řidička mazdy plynulost silničního provozu. Právnička zpochybnila výpovědi obětí o vzájemné gestikulaci, znalce z oboru dopravní psychologie označila za podjatého. „K tomu, že to byla msta, došel soud vylučovací metodou,“ prohlásil Lacinův advokát Jan Zapotil. Protože byl muž zkušený řidič, dospěl prý soud k názoru, že by neudělal takovou školáckou chybu. „Tudíž to musel udělat úmyslně,“ uzavřel právník.

Státní zástupce: Trest může pozitivně působit na řidiče, aby od podobných manévrů upustili

Lacina se již k pravomocnému rozsudku nevyjádřil, novinářům pouze řekl, že se necítí vinen. Neuvedl ani, zda se dovolá k Nejvyššímu soudu. Státní zástupce dovolání podávat nebude. I tento verdikt by podle něj mohl pozitivně zapůsobit na řidiče, aby upustili od podobných manévrů. „Je to poprvé, kdy člověk ve významném postavení, který je velmi dobře finančně zajištěn, skutečně půjde do výkonu trestu,“ uvedl Topinka.

Státní zástupce uvedl, že se s podobným případem za svoji praxi doposud nesetkal. Připodobnit ho lze prý pouze k nedávné kauze Aleše Trpišovského. Ten podle policie ve dvou případech předjel na dálnici D1 pomalejší automobily zprava, opět se před ně zařadil a prudce brzdil. Donutil tak řidiče k zastavení. V jednom případě řidič pomalejšího auta nestačil zabrzdit a havaroval.