Čtyři roky po smrtelném útoku psychicky nemocné ženy ve Žďáru nad Sázavou je většina škol v Česku zabezpečená. Pomohlo tomu 26 milionů, které uvolnilo ministerstvo. Využily je čtyři stovky škol. Do budoucna už resort s takovou podporou nepočítá.
Čtyři roky po vraždě studenta ve Žďáru jsou školy zabezpečeny dobře. Hůř jsou na tom školky
Dveřmi Střední odborné školy na pražském Jarově projde dvakrát denně na dvanáct stovek studentů. Cizí osoba se mezi nimi snadno ztratí. Až na školní chodby se ale nikdo cizí nedostane. Dveře jsou otevřené jen v době přestávek a jistí je i turnikety, které dál do budovy pustí jen ty, kteří mají přístupový čip.
Všichni ostatní musí nejdřív na recepci. A dovnitř školy se dostanou jen v doprovodu zaměstnance školy. „Je to uděláno tak, aby se ze školy nestalo vězení, ale na druhou stranu cítíme potřebu, aby se sem nedostala žádná nepovolaná osoba,“ uvedl ředitel Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček.
Den po smrti žďárského studenta se vstoupit do školy povedlo redaktorovi České televize – bez problémů tehdy vešel do hradeckého gymnázia. Pokus redaktor ČT na stejném gymnáziu zopakoval i po čtyřech letech téměř ve stejný čas. Tentokrát se ale bez přístupové karty dovnitř nedostal.
„Je to nejpřísnější opatření, jaké jen jde, v rámci možností, které máme k dispozici,“ okomentoval zabezpečení královéhradeckého gymnázia J.K. Tyla ředitel Robert Novák.
- Schizofrenička přijela 14. října 2014 do Žďáru nad Sázavou. Se studenty se dostala do šaten školy, kde si vzala jako rukojmí dvě dívky. Na pomoc jim přišel Petr Vejvoda. Nepříčetná žena ho zabila několika bodnutími nožem. Zraněny byly i dvě studentky a zasahující policista.
Třeba v Sokolově na Integrované střední škole technické a ekonomické šli ale ještě dál. Veškerý pohyb tam nepřetržitě hlídá padesátka kamer. A další mají přibýt. „Recepce je schopná monitorovat záznamy hlavního vchodu, bočního vchodu, šatny i výtahy,“ uvedl ředitel školy Pavel Janus.
Více ohrožené jsou mateřské školy
Podle školních inspektorů bezpečnostním normám nevyhovuje jen hrstka škol. Nejvíc problémů v loňském školním roce našli v mateřských školách. „Rizikové bývají venkovní prostory jako jsou školní zahrady nebo venkovní hřiště,“ nastínil náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Podle metodického doporučení by ale školy měly navíc umět „účinně a efektivně reagovat na mimořádnou událost“. K tomu technická opatření nestačí, na to už je potřeba zaměstnance i žáky připravit jinak.
Názornou výuku – včetně herců a maket zbraní – organizuje policie nebo soukromé agentury. Záleží ale na zřizovatelích škol, jestli se do takových programů zapojí. Ministerstvo školství totiž žádné systematické školení v tomto směru nemá a ani nepřipravuje.