Praha - Prezidentské volby se blíží a s nimi přichází i prezidentská kampaň. Zatím však ani nevíme, jak bude první přímá volba prezidenta v historii vypadat a jakými pravidly se bude řídit. Zákon si nyní razí cestu parlamentem, ale strany ani kandidáti neztrácejí čas. Čím chtějí upoutat voliče, kolik je bude kampaň stát a kde na ni vezmou?
Boj o Hrad začíná, kolik peněz se v kampani protočí?
Prezentace prezidentských kandidátů je podle Daniela Köppla, šéfredaktora časopisu Marketing & Media, zatím takové lehce absurdní divadlo zatím, protože je to poprvé. A co bude dál? To teď nikdo netuší. „Určitě se do toho zapojí rodinní příslušníci, manželky budou ve všech lifestylových titulech a určitě se objeví spousta rozborů manželek…,“ tvrdí Köppl.
Kolik na kampaň padne peněz a odkud je kandidáti vezmou?
Evžen Tošenovský (ODS): „Ta kampaň bude podle toho, kolik na ní bude prostředků. Nemyslím, že by měla být nějak megalomanská, to ani náhodou.“
Jan Fischer: „Netajím se tím, že už mam řada příznivců se hlásí s příspěvky, některé z nich už najdete na mých webových stránkách.“
Jan Švejnar: „Ptal jsem se odborníků a oni říkají, že někde mezi 15 až 50 miliony, ale to je samozřejmě velký rozptyl.“
Jiří Dienstbier (ODS): „50 milionů je hodně nadsazená částka, neumím si představit, že by kterýkoliv z kandidátů, a to i těch, kteří budou mít podporu větších stran, by byl schopen dát do kampaně dát 50 milionů.“
Jana Bobošíková (SUVERENITA): „My navrhujeme 2 miliony korun, to stačí, aby kandidát objel celou Českou republiku.“
Karel Schwarzenberg (TOP09): „Neřeknu, že chci vydati nějaké hausnumero, a pak budu v trapné situaci, že ty peníze neseženu.“
Kandidáti se ve svých odhadech na kampaň drží spíše při zemi. Miloš Zeman chce posílat voličům dopisy a Jana Bobošíková zase plánuje, že jim napeče buchty.
Miloš Zeman pro MF DNES
Prezidentská kampaň bez osobních útoků. „V této kampani chci vystupovat jako člověk, který se dokáže dohodnout a který především dokáže dodržet dohody,“uvedl v sobotním rozhovoru pro MF DNES. Zeman ale vzápětí dodal, že svůj řečnický styl úplně měnit nechce. „Je spousta lidí, které lze urážet, a já v těchto urážkách budu pokračovat dál.Psychologové shodně tvrdí, že v Čechách je třicet procent pitomců,“ doplnil bývalý předseda ČSSD.
O tom, že by chtěli polepit republiku svými fotografiemi, zatím raději nemluví nikdo. Není to totiž levná záležitost.
Možná i proto, že peněz na kampaň se nedostává, se strany vzácně shodují na tom, že bude třeba zavést finanční strop. Nicméně i kdyby se na výši finančního zastropování strany nakonec dohodly, pravidlo se podle komentátorů dá stejně obejít. Například strany nevykáží všechny výdaje. „Jednoduše nevykážete všechny výdaje. V těch volebních kampaních stoprocentně lítají igelitky sem a tam,“ tvrdí Petr Havlík (Občané.cz).
Se stropy na kampaň souhlasí i komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk. „Ovšem pokud nejsou doprovázeny nějakou sankcí, pokud možno trestní, tak by to nevedlo vůbec k ničemu,“ dodal pro pořad 168 hodin. Lze se například inspirovat v Portugalsku, kde prezidentský kandidát může být potrestán vězením až do tří let, pokud nedodrží limit na kampaň nebo přijme zakázanou podporu.
Daniel Köppl, šéfredaktor,Marketing & Media:
„Dohadují se, kdo má největší kampaň. To je úplně jedno, úplně nerelevantní, protože důležité je, kdo nastaví téma.“
První přípravné kroky pro prezidentskou kampaň má už za sebou obě velké strany ODS a ČSSD. Zatímco občanští demokraté si úvod odbyli za zavřenými dveřmi, kde poprvé řešili stranické primárky, sociální demokraté slibovali rozjezd veřejně a ve velkém stylu. V duelu se měli utkat dva kandidáti – Jiří Dienstbier a Jan Švejnar. Ten ale nakonec dal straně košem ještě dřív, než slibované duely začaly.