Praha – Letecká záchranná služba již brzy může být doménou soukromníků. Armádě a policii totiž chybí licence pro leteckou dopravu, kterou musí podle nových evropských předpisů disponovat i záchranáři. Ministerstvo zdravotnictví chce podle bruselských směrnic připravit nový zákon o záchranné službě, přestože soukromí záchranáři je vyjdou na větší peníze.
Armáda a policie možná již nebudou mít leteckou záchranku
Vojáci a policisté mohou oproti soukromníkům létat za horšího počasí a viditelnosti, i v noci. Nižší cena zásahů se odvíjí od toho, že piloti obou bezpečnostních složek musí ve vzduchu strávit předepsaný počet hodin. Takové tvrzení ale odmítá komerční pilot Pavel Miller: „Oni se nemusí chovat ekonomicky, protože rozpočtové plánování výdajů je něco úplně jiného.“
Začne-li platit připravovaný zákon, a armáda s policií budou chtít nadále provozovat leteckou záchranku, budou muset splnit celou řadu podmínek. Především bude třeba zaregistrovat používané vrtulníky u Úřadu pro civilní letectví a piloti musí získat civilní osvědčení. To však není tak vážný problém. Mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek uvedl: „V současné době už část pilotů toto vzdělání má a u zbylých není problém si ho doplnit.“
Oba odpovědné resorty však svoji leteckou záchrannou službu samy omezují a ruší jednotlivé základny. Z původní šestice otevřené v 90. letech dnes zbývají dvě.