Brno – Ačkoliv předpověď na nadcházející víkend hlásí na většině míst v republice slunečno a až dvacet stupňů, na brněnský Masarykův okruh vyjely posypové vozy. Už tradičně se totiž v jihomoravské metropoli konalo Cestářské rodeo, ve kterém řidiči musí prokázat svoje řidičské schopnosti a obratnost v jízdě se sypačem a radlicí. Letos se uskutečnil už jeho šestý ročník.
Silničáři závodili na brněnském okruhu. S posypovými vozy
Už od osmi ráno se na Masarykův okruh místo závodních aut či motorek sjížděly posypové vozy. Jejich řidiči měli vyhrazenou hodinu a půl na tréninkové jízdy. O půl desáté pak začala oficiální část soutěže, ve které museli závodníci například projet mezi překážkami či s vozem zacouvat na vyhrazené místo. Hodnocena byla nejen rychlost, ale i přesnost. Pokud totiž vůz zavadil o některou z překážek, přičetli rozhodčí řidiči trestné sekundy navíc. „Každé dotknutí znamená až dvacet vteřin navíc,“ upřesnil spoluorganizátor akce Patrik Mikulášek.
Proti soutěžícím z jihomoravské Správy a údržby silnic se postavili například i řidiči z Brněnských komunikací či vítěz Cestářského rodea Správy a údržby silnic Vysočiny nebo vítěz ze Slovenska.
Poprvé projel letos závodní dráhu například řidič Vieroslav Čech z Břeclavi. „Je potřeba se do toho dostat, protože jsem s posypovým autem dlouho nejezdil. Napoprvé to ale docela ušlo,“ popsal své dojmy po soutěžní jízdě Čech. Vítězem se ale nakonec stal Zdeněk Pavézka zastupující Cestmistrovství Vyškov.
Soutěž pořádá vedení Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) vždy před zahájením zimní sezóny. Silničáři se tak alespoň trochu mohou připravit na nadcházející měsíce, kdy budou muset pravidelně vyjíždět s mnohatunovými vozidly na zledovatělou či zasněženou vozovku. „Rodeo bereme naprosto vážně. Řidiči si opakují jízdu s radlicí či šípem a je to důležitá průprava před sezónou. Náročnost tohoto povolání je poměrně velká,“ uvedl ekonomický náměstek SÚS JMK Alois Vybíral.
Zároveň je soutěž i posledním odreagováním před nadcházející zimní sezónou. Ta podle zákona začíná už prvního listopadu a skončí až v březnu. Silničáři už proto dokončují poslední přípravy a práce. „V současné době jsme na zimu v podstatě kompletně připraveni. Máme na skladech patnáct tisíc tun soli. Nyní chystáme vozidla, abychom byli prvního listopadu hotovi,“ řekl Vybíral.