Brno – Oblíbená anticena Sexistické prasátečko zná vítěze letošního pátého ročníku. Letos lidé do soutěže přihlásili rekordních 99 reklam. Pořadatelé z organizace Nesehnutí chtějí vtipně poukázat na hranice vkusu a etiky a také upozornit na to, že v marketingu se často objevují genderové stereotypy, které ve svém důsledku posilují diskriminaci.
Sexistické prasátečko: Diplom míří i studentům lesnictví
Necelou stovku reklam organizátoři rozdělili do tří kategorií: Stereotypy a jazykový sexismus, Fragmentace aneb Bez hlavy, Objektifizace aneb Ukaž všechno. Až do včerejška o nich mohli lidé hlasovat na internetu. Zatímco v minulých ročnících se objevovaly spíše místní reklamy na billboardech, letos o nelichotivý titul soutěžily i velké firmy s celorepublikovými kampaněmi nebo dokonce studenti se svým videem na serveru YouTube.
Právě studenti se stali absolutními vítězi letošního ročníku, získali totiž největší počet hlasů. Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity natočila videoklip, který měl lákat ke studiu. Pozornost si ale díky odhaleným tělům studentů i studentek získal mnohem větší. Reklama jim tak zajistila vítězství v kategorii Objektifikace.
Sexismus v reklamě
Nejčastějším projevem sexismu v reklamě je objektivizace těla, ženského i mužského. Lidské tělo je v těchto typech reklamy použité bez souvislosti s propagovaným produktem a slouží pouze k upoutání pozornosti, což je spojeno se sexualizací obrazu. Kontext reklamy je klíčový pro posouzení, zda je reklama sexistická. Pokud v reklamě žena či muž ukazují propagovaný produkt, těžko můžeme mluvit o sexismu. Pokud v reklamě na pneuservis je fotka vystřižená z porna, je reklama sexistická určitě.
Zdroj: www.markething.cz
V kategorii Fragmentace lidé hlasovali o takových reklamách, které nepřiměřeně zdůrazňují určitou část lidského těla a apelují tak na sexuální pudy. Zvítězila v ní reklama firmy Videopodlahy. Ačkoli vyrábí umělé trávníky, reklama je plná detailů pomalovaných ňader. Jazykovým sexismem se lidé prokousávali v kategorii Stereotypy. Slogan „Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem“ zajistil cenu firmě Eletrolux. Její reklama byla původně na pračku.
Hlasování lidí doplnil i názor poroty
V porotě zasedli odborníci na genderovou problematiku: Lucie Jarkovská z brněnské Fakulty sociálních studií a Petr Pavlík z pražské Fakulty humanitních studií, ředitelka slovenské Rady pro reklamu Eva Rajčáková, odborník na marketing Ondřej Pavlů a další. U poroty vyhrála díky sloganu „Poslední kapka jde do textilu“ reklama firmy Záclony a design. Sexistické narážky jsou podle porotců častější spíše na billboardech, v televizní reklamě se objevují zřídka. Lidé takové reklamy vnímají různě, shodují se ale na tom, že není vtipná.
Organizátoři chtějí prostřednictvím soutěže s hravým názvem přimět veřejnost k tomu, aby debatovala o tom, co jí na reklamách vadí. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ řekla Petra Havlíková z Nesehnutí. Sexistické prasátečko má upozornit na stereotypní zobrazování žen i mužů. Právě mužů letos přibylo, sexismus v marketingu není jen otázkou žen.
Historie Sexistického prasátečka
Přehlídku sexistických reklam zahájili už v roce 2009 lidé z organizace Nesehnutí a její sekce Ženská práva na půdě Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, kde se výsledky vyhlašovaly na tradiční akci SemestrEnd. Další rok se už reklamy hodnotily ve dvou kategoriích, v roce 2011 pak organizátoři navázali partnerství se serverem Aktuálně.cz. Letos se nejvíce sexistické české reklamy vyhlašují už popáté a Prasátečko se těší velkému zájmu lidí i médií. Na tomto ročníku Nesehnutí spolupracovalo se serverem Markething.cz.