Sexistické prasátečko: Diplom míří i studentům lesnictví

Brno – Oblíbená anticena Sexistické prasátečko zná vítěze letošního pátého ročníku. Letos lidé do soutěže přihlásili rekordních 99 reklam. Pořadatelé z organizace Nesehnutí chtějí vtipně poukázat na hranice vkusu a etiky a také upozornit na to, že v marketingu se často objevují genderové stereotypy, které ve svém důsledku posilují diskriminaci.

Necelou stovku reklam organizátoři rozdělili do tří kategorií: Stereotypy a jazykový sexismus, Fragmentace aneb Bez hlavy, Objektifizace aneb Ukaž všechno. Až do včerejška o nich mohli lidé hlasovat na internetu. Zatímco v minulých ročnících se objevovaly spíše místní reklamy na billboardech, letos o nelichotivý titul soutěžily i velké firmy s celorepublikovými kampaněmi nebo dokonce studenti se svým videem na serveru YouTube.

Právě studenti se stali absolutními vítězi letošního ročníku, získali totiž největší počet hlasů. Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity natočila videoklip, který měl lákat ke studiu. Pozornost si ale díky odhaleným tělům studentů i studentek získal mnohem větší. Reklama jim tak zajistila vítězství v kategorii Objektifikace.

Sexismus v reklamě

Nejčastějším projevem sexismu v reklamě je objektivizace těla, ženského i mužského. Lidské tělo je v těchto typech reklamy použité bez souvislosti s propagovaným produktem a slouží pouze k upoutání pozornosti, což je spojeno se sexualizací obrazu. Kontext reklamy je klíčový pro posouzení, zda je reklama sexistická. Pokud v reklamě žena či muž ukazují propagovaný produkt, těžko můžeme mluvit o sexismu. Pokud v reklamě na pneuservis je fotka vystřižená z porna, je reklama sexistická určitě.

Zdroj: www.markething.cz

V kategorii Fragmentace lidé hlasovali o takových reklamách, které nepřiměřeně zdůrazňují určitou část lidského těla a apelují tak na sexuální pudy. Zvítězila v ní reklama firmy Videopodlahy. Ačkoli vyrábí umělé trávníky, reklama je plná detailů pomalovaných ňader. Jazykovým sexismem se lidé prokousávali v kategorii Stereotypy. Slogan „Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem“ zajistil cenu firmě Eletrolux. Její reklama byla původně na pračku.

Hlasování lidí doplnil i názor poroty

V porotě zasedli odborníci na genderovou problematiku: Lucie Jarkovská z brněnské Fakulty sociálních studií a Petr Pavlík z pražské Fakulty humanitních studií, ředitelka slovenské Rady pro reklamu Eva Rajčáková, odborník na marketing Ondřej Pavlů a další. U poroty vyhrála díky sloganu „Poslední kapka jde do textilu“ reklama firmy Záclony a design. Sexistické narážky jsou podle porotců častější spíše na billboardech, v televizní reklamě se objevují zřídka. Lidé takové reklamy vnímají různě, shodují se ale na tom, že není vtipná.

2 minuty
O anticeně Sexistické prasátečko hovoří Petra Havlíková
Zdroj: ČT24

Organizátoři chtějí prostřednictvím soutěže s hravým názvem přimět veřejnost k tomu, aby debatovala o tom, co jí na reklamách vadí. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ řekla Petra Havlíková z Nesehnutí. Sexistické prasátečko má upozornit na stereotypní zobrazování žen i mužů. Právě mužů letos přibylo, sexismus v marketingu není jen otázkou žen.

Historie Sexistického prasátečka

Přehlídku sexistických reklam zahájili už v roce 2009 lidé z organizace Nesehnutí a její sekce Ženská práva na půdě Filozofické fakultě Masarykovy univerzity, kde se výsledky vyhlašovaly na tradiční akci SemestrEnd. Další rok se už reklamy hodnotily ve dvou kategoriích, v roce 2011 pak organizátoři navázali partnerství se serverem Aktuálně.cz. Letos se nejvíce sexistické české reklamy vyhlašují už popáté a Prasátečko se těší velkému zájmu lidí i médií. Na tomto ročníku Nesehnutí spolupracovalo se serverem Markething.cz. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...