Propagační videa univerzit jsou hitem internetu

Brno - České vysoké školy se v poslední době inspirovaly univerzitami po celém světě, které pomocí propagačních videí lákají studenty k výběru právě jejich školy. Neváhají investovat desítky tisíc korun do krátkých spotů o životě na škole. A čím originálnější video, tím lépe. Víc studentů totiž znamená i víc peněz od státu.

Takovým videoklipem na sebe v poslední době upozornilo brněnské Vysoké učení technické. V písni, kterou zpívá najatý herec, se mluví o bezmezné lásce ke škole a rychlému zbohatnutí právě díky studiu na VUT. Univerzita ale není jediná, na internetu se množí videa i na další státní či soukromé vysoké školy po celé republice.

Mnozí studenti prvních ročníků mohou být na začátku studia překvapení. Život na škole totiž většinou nevypadá tak, jak je zobrazen v několikaminutových klipech. Po chodbách se totiž jen málokdy prohánějí zpívající outsideři, kteří se díky studiu na univerzitě stali úspěšnými podnikateli. Přesto ale mnohé z těchto videí sdílejí mladí lidé na sociálních sítích.

„Je to jedna z forem, která je mladým lidem blízká,“ vysvětlil jeden z hlavních důvodů k natočení videa rektor VUT v Brně Karel Rais. A zdá se, že má pravdu. Řada gymnazistů, kteří letos budou skládat přijímací zkoušky na vysoké školy, si díky klipům jednotlivé univerzity snáz zapamatuje. „Myslím si, že o tom mohou lidé mluvit,“ uvedl jeden z kladů krátkých klipů student gymnázia. A zřejmě o tom mluví, neboť video VUT už na internetu vidělo přes tři sta tisíc lidí. Ani tato forma propagace ovšem není zadarmo. Videopropagace přišla školu na téměř dvě stě tisíc korun.

Vysoké učení technické ale není jediné, které se rozhodlo vydat touto cestou. Například Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně vsadila na spoře oděné mladé lidi znázorňující jednotlivé obory.

Univerzita Palackého v Olomouci zase vsadila na atraktivní střih a paralelu s objevením lásky na celý život.

Veterinární a farmaceutická univerzita v Brně láká možné uchazeče pomocí jednoduchých hesel, kterými vyjadřují současní studenti své zásady a poslání.

Brněnská Masarykova univerzita se snaží oslovit i zahraniční studenty. Propagační video nabízí v angličtině.

„Oproti klasické reklamě, jako jsou billboardy nebo inzeráty, mají sociální sítě daleko větší životnost a větší dosah,“ uvedl marketingový specialista Pavel Krajíček.

V České republice, kde je celkem dvaasedmdesát vysoký škol, je důležité, aby byly jednotlivé univerzity a katedry vidět. Na rozdíl od soukromých škol totiž veřejné a státní univerzity musí spoléhat na zájem studentů. Čím víc studentů totiž budou mít, tím víc peněz dostanou od státu.

Počet vysokých škol v České republice

Soukromé VŠ - 44

Veřejné VŠ - 26

Státní VŠ - 2

Taková videa ale mohou podle odborníků ovlivnit výběr školy minimálně. Klíčové zůstávají statistiky o uplatnění na trhu práce, kvalita výuky nebo technické zázemí univerzit.