Premiéry jsme losovali a pak si je vyměňovali, prozrazuje autorka Expremiérů Apolena Rychlíková

Mirka Topolánka si do „svého“ dílu Expremiérů tak trochu vysnila. Po dlouhé snaze se s ním spojit, se jí nakonec ozval zpátky, když zrovna hrála volejbal. Spoluautorka nového dokumentárního cyklu z dílny Tvůrčí producentské skupiny Kamily Zlatuškové Apolena Rychlíková nemá ráda označení začínající dokumentaristé, který se vžil pro režiséry jednotlivých dílů projektu o bývalých předsedech českých vlád, přesto přiznává, že pro oslovené politiky byl dokument s přívlastkem „studentský“ lákavý. Cyklus o bývalých premiérech začne Česká televize vysílat 21.října.

Jste autorkou námětu na Expremiéry – dá se nějak popsat okamžik, kdy a proč jste se rozhodla vymyslet cyklus zrovna na toto téma?

Musím vás opravit – jsem spoluatorkou toho projektu. Úplně původní idea udělat sérii politických portrétů se zrodila v hlavě produkčního a producenta Jakuba Mahlera v době, kdy jsme se v druhém ročníku na FAMU sešli tři nad politickými tématy pro dokumentární autorský portrét. Tehdy byla snaha je propojit – ale nepovedlo se. Přibližně za rok se po setkání s kreativní producentkou Kamilou Zlatuškovou projekt rozvinul, a to hned v autorský cyklus portrétů bývalých předsedů vlád ČR, který je zároveň portrétem českého vládnutí a možná snahou o určitou kontinuitu v diskontinuální české politice uplynulých 20 let. Přišlo nám to důležité hned z několika hledisek – od stoupající společenské nervozity, přes deziluzi z politiky a politického směřování naší země všeobecně, k pochopení hlubších principů mechanismů uvnitř jednotlivých vlád, které jsou reprezentované právě postavou premiéra, který je fakticky nejmocnějším mužem v zemi na straně jedné a určitým odrazem mentality národa na straně druhé.

Je pro projekt důležité, že jej připravují začínající dokumentaristé?

Nemám ráda tenhle pojem – začínající dokumentaristé. Většina z lidí, kteří byli k projektu přizváni jsou už do jisté míry etablovanými filmaři, ne třeba na poli televizní tvorby, ale na poli té dokumentární ano – a nejen v rámci FAMU a Katedry dokumentu. Chápu tu potřebu používat pro cyklus označení „studentský“, i když v něm spatřuji trochu alibismu – konotuje to neukončenost studijního procesu a tedy automaticky i nějakou neprofesionálnost, ale já si troufám říct, že každý z režisérů toho ví o filmové tvorbě víc, než velká část lidí tvořících v televizi dennodenně. Právě proto mi přítomnost lidí, kteří obor dokumentární tvorby studují, přišla pro projekt klíčová – obsahovala v sobě šanci na nějaký filmovější, autorštější přístup a ne pouhou publicistiku nebo investigaci, a to jak po formální, tak po obsahové stránce.

Bylo problematické politiky přesvědčit ke spolupráci?

Zpočátku, ještě než projekt prošel schválením, jsme museli získat co nejvíce souhlasů – byla v tom do jisté míry nepříjemná schizofrenie, bála jsem se, že obejdu poctivě většinu expremiérů, nakloním si je pro účast na projektu a pak je zas obejdu se zprávou, že to televize odmítla. Naštěstí se tak nestalo a my jsme mohli dojít ke společnému kompromisu, v rámci kterého nakonec vzniklo asi šest přímých portrétů a tři více či méně nepřímé (Klaus, Zeman, Tošovský). Přesvědčování ani tolik problematické nebylo, až na osobu pana Topolánka, kterého jsem teda uháněla o sto šest. Nakonec jsem mu v zoufalství – po několika nezodpovězených mailech – napsala sms plnou chyb, hodila mobil do tašky a odešla hrát volejbal, abych po zápase našla nepřijatý hovor právě z jeho čísla. Pak jsme se sešli a domluvili se. Neúčast právě jeho by mě dost mrzela – i když by byla v kontinuitě jeho přístupu k médiím od dob jeho odchodu z politiky.

Jak reagovali expremiéři na fakt, že se na projektu podílí začínající filmaři?

Veskrze pozitivně. Já nevím, jestli proto, že mají pocit, že s námi bude lehčí manipulace, nebo proto, že jsme vzbuzovali jejich důvěru, protože nejsme napojení na mediální kruhy. Tak nebo tak to většinou probíhalo vstřícně a klidně.

Měl některý z politiků tendenci „vycouvat“ v průběhu natáčení?

Já se přiznám, že nemám takový přehled o natáčení všech dílů – nebyla jsem supervizorkou cyklu. Co vím, tak komplikace samozřejmě nastaly po zvolení Miloše Zemana prezidentem – sama jsem se účastnila domlouvání natáčení předtím, než se pan Zeman prezidentem stal a vypadalo to tehdy ještě velmi nadějně – byl projektu nakloněný. Ale asi z pochopitelných důvodů nakonec neabsolvoval klasické natáčení, ale pouze jeden rozhovor. Podobně tomu bylo s panem Klausem.

Bylo pro tvůrce důležité, o kom budou točit? Měli šanci si vybrat?

My jsme o premiéry spravedlivě losovali. A pak si je vyměňovali. Klasicky: Fischera za Topolánka, Špidlu za Zemana… až jsme se prohandlovali k všeobecné spokojenosti.

Zajímavostí je, že v době vzniku dokumentů přibyl další expremiér – Petr Nečas – reflektovali jste nějak tuhle událost?

Ne, nakonec díl s panem Nečasem nevznikl…

Pořad má bourat mediální stereotypy. Jak přesně? A daří se mu to?

Tohle přece nemůžu úplně sama zevnitř posuzuvat – můžu v to jen doufat, protože to byla určitě jedna z našich snah. On ten každodenní mediální provoz politiku zplošťuje, to je pochopitelné, kdežto portréty v sobě od samého zárodku měly snahu o komplexnější vhled do určitých problematik právě skrze osobní výpovědi jednotlivých premiérů. To samo o sobě obsahuje jiný přístup než ten, který se uplatňuje ve zpravodajství.

Režírujete vy sama některý z dílů? Co bylo při jeho vzniku nejtěžší?

Ano. Já jsem si vyhádala pana Topolánka – vlastně tak nějak na přání. Těžké ho bylo sehnat – to když se povedlo, jsem považovala za hlavní úspěch. Pak už šlo „jen“ o sladění termínů – a to tak nějak doslova, nakonec jsem svůj díl dorežírovala ke konci osmého měsíce těhotenství. Potýkala jsem se nejvíc s faktem, že právě vláda Mirka Topolánka byla nabitá událostmi – od okolností jejího vzniku (první vláda v demisi, přeběhlíci), přes mediálně exponované souboje (radar, poplatky u zdravotníka) přes odkazy, které si s sebou samotná osoba Mirka Topolánka nese doteď (napojení na Marka Dalíka nebo obsazení ministerských postů lidmi jako byl Aleš Řebíček nebo Ivan Langer), až k tragickému pádu uprostřed dobře zvládaného Evropského předsednictví a bizarnímu puči uvnitř jeho strany na základě úplně překroucených výroků z časopisu LUI. Takže pro mě bylo složité se v té skrumáži vyznat i proto, že sám pan Topolánek má určitou svou vlastní představu o podstatných momentech jeho vlády, kterou bylo nutné skloubit s tou mou a nadto neopomenout tu veřejně sdílenou představu. Jsem stále ještě ve střižně a pořád mě trápí, že každý díl nemá hodinu – myslím, že by to vlastně vůbec nebylo na škodu. Podobně jako by nebylo na škodu všechen materiál sestříhat do sebe a udělat celovečerní film. Kdo ví – třeba k tomu ještě dojde. Byla by to určitě mrazivě veselá podívaná.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...