Informace, informace, informace

Informace jsou základem každé novinářské práce. Čím víc jich posbíráte, tím lépe. Pak se jimi musíte prohrabat, roztřídit je, ověřit, seskládat, znovu ověřit a pak z nich sestavit příběh. A to je právě ten moment, kdy začíná jít do tuhého. Je moje stavba příběhu ta správná? Je ten příběh vůbec pro někoho zajímavý? Nevytvořil jsem příběh jen kvůli příběhu? Netočím se dokola kolem omletých klišé? Neinterpretuji některá data špatně? Nemůže mne některá ze stran nařknout z toho, že straním té druhé?

Co takto předhodit divákům/uživatelům/čtenářům - začíná se to trochu stírat - jen data, ze kterých jsem vycházel? Těch je ale moc, jsou nudná a poskládat je tak, aby dávaly smysl trvá dost času. Takže? Cestou může být datová žurnalistika, nebo infografika, nebo datová vizualizace - názvů je mnoho, smysl je jediný. Předložit divákům/čtenářům všechna dostupná data přehlednou formou, ve vzájemných vazbách, v kontextu a bez interpretace. Tu ať si udělá uživatel sám.

Klíčová je přehledná forma/vizualizace. Místo složitého popisování, kolik má pan XY firem a jak jsou propojeny s dalšími firmami pana YY a nedej bože se zástupci samosprávy v obci XX, je lepší využít vizualizaci obchodního rejstříku a za pár minut se Vám na monitoru odhalí často nečekané vazby. Nudná a nepřehledná statistická data například o počtu dopravních havárií nebo znečištění ovzduší mohou při využití správných zobrazovacích postupů přinést nečekané výsledky. A to je přesně to, co bychom v této sekci našich stránek pro Vás chtěli přinášet.

Dat máme zatím dost, nápadů taky, tak doufám, že se “datové pole” bude utěšeně plnit. Jestli máte nápad, co bychom měli zpracovat, nebo byste se chtěli na datové žurnalistice podílet, neváhejte a napište - webbrno@ceskatelevize.cz.